معجزه ارتباط موثر در زندگی

معجزه ارتباط موثر در زندگی

ارتباط موثر و اثر هاله‌ای مثبت ومنفی:

این قسمت را در حالی می‌نویسم که روی نیمکت یک شهربازی در اوج سر و صدا و شلوغی نشسته‌ام و بازی کردن دختر ۶ ساله‌ام کوثر به همراه دوستش مینا را نظاره‌گر هستم.

خود را در یک سمینار بزرگ تصوّر کنید، مجری برنامه از سخنران دعوت می‌کند که صحبت‌های خود را آغاز کند. ناگهان حضّار با صحنه‌ای عجیبی مواجه می‌شوند. مردی قوی هیکل با تیشرت و شلوارک قرمزرنگ روی سن ظاهر می‌شود و شروع به ایراد سخن می‌کند. موضوع همایش تکنیک‌های فن بیان است. با این که مطالب بسیار کاربردی و مفید بیان می‌شود ولی اکثر شرکت کنندگان توجهی به موضوعات مطرح شده ندارند. فکر می‌کنید علّت چیه؟ بله درست حدس زدید. نوع پوشش سخنران، یک حس منفی در بیننده ایجاد می‌کند. به این شکل پس زدگی اثر هاله‌ای منفی می‌گویند. اکنون فرض کنید دقیقاً همان کلمات توسّط مردی با کت و شلوار مشکی رنگ و پیراهن سفید به همراه کروات ارائه شود، مطمئن باشید این دفعه حرف‌های ایشان خریدار خیلی بیشتری دارد، بله این بار اثر هاله‌ای مثبت حاکم شده است.

حدود دو ماه پیش بود که با شخص محترمی که فارغ التحصیل یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور بود، یک قرار ملاقات داشتم. جلسه آغاز شد و ایشان نقطه نظراتش را بیان کرد که واقعاً هم مثمرثمر بود. در حین صحبت ها من صحنه‌ای را دیدم که با عرض معذرت از محضرتان، آن را تعریف می‌کنم. موهای بینی ان فرد هنگام حرف زدن کاملاً‌نمایان بود و این پدیده آنقدر در من حس بدی ایجاد کرد که دیگر حاضر نبودم، گفتگو را ادامه دهم. به طریقی نامحسوس جلسه را خاتمه دادم و مشغول کار دیگری شدم. بله بزرگواران وضع ظاهری نامطلوب یک اثر هاله‌ای منفی شدید در مخاطب القاء می‌کند که تمامی خصوصیات خوب را تحت الشعاع خود قرار داده و خنثی می‌کند.

خواهش می کنم در حالی که مشغول خواندن این کتاب هستید چشمانتان ببندید وبه مدت یک دقیقه زیباترین چهره ای که تا به حال در عمرتان دیده اید، باتمام جزییات در ذهنتان مجسم کنید، فکر می‌کنید این فرد در نگاه اوّل چه خصوصیّات اخلاقی می تواند داشته باشد. احتمالاً این ویژگی‌ها از سوی شما مطرح می‌شود:

مهربان، منطقی، با گذشت، روابط عمومی بالا، دارای موقعیت اجتماعی مطلوب، از خانواده ای محترم.اما چرا این صفات مطلوب فوراً به ذهنمان خطور میکند، علیرغم اینکه واقعاً این انسان شاید خیلی از این ویژگی‌ها را نداشته باشد.د لیل، همان اثر هاله‌ای مثبت است که واقعاً اهمیّت فوق‌العاده‌ای در ارتباطات روزانه ما دارد.

ارتباط موثر

به عبارت دیگر ما برای اینکه ارتباط موثرتری با اطرافیان برقرار کند، می‌بایست روی اثرات هاله‌ای رفتارمان چه مثبت و چه منفی، سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام دهیم. چه بسا یک رفتار ناپسند، کلّ شخصیت و اعتبار ما را خدشه‌دار کند.

خیلی افراد حتّی قشر تحصیل کرده را دیده‌ام که در گفتمان روزمره خود، گهگاهی از الفاظ رکیک استفاده می‌کنند که خود این عمل، اثر هاله‌ای بسیار نامطلوبی در اطرافیان ایجاد می‌کند که بسیار باید مواظب این نوع حرکات صادر شده از سوی خودمان باشیم.

با فردی که اتفاقاً انسان نسبتاً موفقی درکسب وکار خودش هم بود در طول یک ماه گذشته، سه قرار ملاقات گذاشتم تا درمورد مباحث مهمی با ایشان هم فکری کنم. متاسفانه آن بزرگوار در همه موارد حدوداً نیم ساعت تاخیر داشتند و با وجود اینکه نقطه نظرات بسیار مفیدی داشتند، به خاطر همین بدقولی‌ها و اثر هاله‌ای آن، از لیست همکاران اینجانب خط خوردند.

حال اینجانب لیستی از رفتارهایی که تولید اثر هاله‌ای منفی زیادی می‌کنند را برای شما عزیزان بر می‌شمارم.

ارتباط

-مواردی که اثرهاله ای منفی تولید می کند-در فضای کاملاً رسمی مخصوص آقایان:

 مواردی نظیر بوی بد دهان، بوی عرق، موهای نامرتب، لباس با چروک خیلی زیاد، پوشیدن دمپایی، پوشیدن لباس خیلی تنگ، باز بودن دکمه پیراهن، باز بودن زیپ شلوار، کفش‌های بدون واکس، تیشرت با آستین خیلی کوتاه، بوی بد پا، لهجه خیلی غلیظ، کج بودن کمربند، قرار دادن تیشرت در داخل شلوار، پوشیدن لباس خیلی گشاد، ریش یا سبیل خیلی بلند یا با فرم خیلی خاصّ، جا انداختن بخشی از موهای صورت در اصلاح، عدم هماهنگی شدید بین رنگ شلوار با پیراهن ، پوشیدن کفش اسپرت به همراه کت و شلوار، گردن بندهای ضخیم نمایان، انگشتر با نگین خیلی بزرگ، دست بندهای غیرمتعارف، استفاده از الفاظ رکیک در صحبت‌های روزانه، خنده‌های خیلی بلند و انفجاری، شوخی‌های بی‌مورد و خیلی موارد دیگر…

 این موارد برای آقایان در جلسات رسمی تولید اثر هاله‌ای نامطلوب کرده و خیلی از مخاطبین را پس می‌زند.

-مواردی که اثرهاله ای منفی تولید می کند-در فضای کاملاً رسمی مخصوص خانم ها:

البته بعضی موارد با آقایان مشترک است که به علّت اهمیّت موضوع باز هم آن را بیان می‌کنم:

مواردی نظیر بوی بد دهان، بوی عرق، لباس‌های بسیار تنگ یا بسیار گشاد، آرایش‌های بسیار غلیظ، خنده‌های خیلی بلند، فریاد زدن، داشتن لهجه‌ خیلی غلیظ، پاره بودن جوراب، حجاب‌های خیلی عجیب و غریب، از پشت بودن چادر، خاکی بودن پای چادر، کفش‌ها با پاشنه خیلی بلند، بیرون بودن مقدار زیادی از موها از عقب روسری یا شال، این موارددر قرارهای ملاقات رسمی، پتانسیل بالایی در تولید اثر هاله‌ای منفی دارد.

باز هم تاکید می‌کنم آداب معاشرت ذکر شده چه برای آقایان و چه خانم‌های محترم برای فضاهایی نظیر جلسات مهم در ادارات دولتی و غیر دولتی، مصاحبه‌های شغلی، سخنرانی‌های رسمی و کلاً فضاهای جدی است وگرنه خیلی از پوشش‌ها و رفتارهای ذکر شده نظیر پوشیدن شلوارک و تیشرت در محیط‌های تفریحی خانوادگی، به هیچ عنوان تولید اثر هاله‌ای نمی‌کند.

ارتباط موثر

همین الان دست به کار شوید:

باتوجّه به فضایی که در آن فعالیّت دارید، شما هم لیستی از رفتارهایی که تولید اثرات هاله‌ای منفی و مثبت می‌کند، تهیه نمایید. سعی کنید در طول یک هفته آتی، فقط یک مورد از نوع هاله‌ای منفی را ترک کرده و در عوض یک ویژگی هاله‌ای مثبت را در آداب معاشرت خود اضافه کنید.

ضمانت نامه:

بهتون قول می‌دهم اگر تاثیرات اثر هاله‌ای را در روابط بین فردی خود در حوزه کاری و خانوادگی لحاظ کنید، اتفاقات بسیار خوبی برایتان خواهد افتاد.

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments