تصویر سازی ذهنی چیه؟

تصویر سازی ذهنی چیه؟

تصویرسازی ذهنی اصلا چی هست؟

من در این قسمت قصد دارم تکنیکی را برایتان بگویم که با آن بتوانید به صورت ذهنی هم در کاری که در آن توانایی کافی را ندارید،تمرین کنید.بدین معنی که ما برای تسلط درهر هر مهارت جدید می بایست علاوه بر تمرین عملی ،بارها آن عملیات را به در مغز خود انجام دهید.

شهریور ماه ۱۳۹۷ بود که با اتوبوس به سمت تهران به راه افتادم. فردا قرار بود در دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران یک سخنرانی پیرامون یکی از تکنیک‌های ارتباط موثر داشته باشم. شروع کردم به آماده کردن متن آن سخنرانی. حدوداً بیست دقیقه طول کشید و حالا نوبت رسید به طراحی نوع اجرای من در مقابل حضار که نزدیک به دویست نفر بودند. چشمان خود را بستم، ابتدا با خودم مرور کردم که اگر مجری اسم بنده را صدا کرد، به آرامی از جایم بلند شوم، لباس‌ام را دوباره کنترل کنم که دارای ایراد خاصی نباشد. حال به سمت محلّ مربوطه حرکت کنم. سپس میکروفن را از مجری گرفته و بعد از گفتن به نام خدا و چاق سلامتی با حضّار، صحبت‌های خودم را آغاز کنم. البتّه نوع خداحافظی واتمام کار را هم در حالی که هنوز چشمانم بسته بود، کاملاً مرور کردم و جالب آنکه فردای آن روز در آن جلسه یکی از جالب‌ترین سخنرانی‌هایم را ارائه کردم.

تصویر سازی ذهنی

به این نوع تکنیک که ما کلیه مراحل یک کار مهم را در ذهنمان با همه جزئیات(رنگ‌ها، صداها، بوها و…) تصوّر کنیم، در اصطلاح تصویرسازی ذهنی(imagination) می‌گویند. وقتی ما این تمرین را قبل از هر مذاکره مهم که برای ما حائز اهمیت است، چند بار انجام دهیم و به تسلط کافی دست یابیم، آن وقت می‌توانیم بهترین خودمان باشیم و ارتباط موثرتری با اشخاص در روابط خانوادگی و حرفه‌ای برقرار کنیم.

پس یادمان باشد قبل از هر ارتباط، گفتمان و یا مذاکره‌ای که از حساسیّت بالایی برخوردار است، تکنیک تصویرسازی ذهنی را به نحو احسن انجام دهیم و قول بهتون می‌دهم در پی آن به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا خواهید کرد.

تصویر سازی ذهنی

همین الان دست به کار شوید:

یکی از قرارهای ملاقاتی که در‌ آینده‌ی نزدیک دارید(حداکثر ۷ روز آینده)، به صورت کامل و جامع در ذهنتان تصوّر کنید و کلیه صحبت‌های احتمالی که رد و بدل خواهد شد را نیز کاملاً متصوّر شوید. این تمرین را چندین بار تا قبل از آن جلسه مهم ، با لحاظ همگی عوامل محیطی و بدنی نظیر دمای هوا، صداها و نگاه‌ها انجام دهید. به شما پیشنهاد می‌کنم یک بار حتّی لباسی که قرار است آنجا در مقابل مذاکره کننده بپوشید، به تن کرده و به صورت زنده در یک محیط آرام اجرا کنید. این اجرای زنده ترجیحاً مقابل یک آینه قدی باشد که شما تمامی عکس‌العمل‌ها و حالت چهره و بدن خود را آنالیز کنید. ضمناً مواظب باشید ضمن این تکنیک در دام کامل‌گرایی گرفتار نشوید.

تصویر سازی ذهنی

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments