چگونه دیگران را متقاعد کنیم؟

چگونه دیگران را متقاعد کنیم؟

 

اینکه بتوانیم دیگران را  متقاعد کنیم، در خیلی‌ از جاها کمکمان میکند. گاهی لازم است رئیس‌تان را متقاعد کنید که وامی به شما بدهد، گاهی هم پیش می‌آید که باید با زبان خوش از یک بچه مهدکودکی بخواهید قبل از خواب مسواک بزند. شاید هم زمانی نیاز داشته باشید مادر شوهر یا عروستان را متقاعد کنید . اگر مهارت متقاعد کردن دیگران را بلد باشید نانتان در روغن است. اینکه جوری صحبت کنید و مخاطب خود را متقاعد کنید تا طبق میل شما عمل کند، کاری هنرمندانه کرده اید.

تا حالا با آدم خوش ‌سر و زبان روبرو شده اید؟ آدمی که قادر باشد با چهار کلام حرف زدن، آدم‌های دیگر را متقاعد کند کاری که او می‌خواهد را انجام دهند. این افراد قدرتی در خود دارند و آن، «فرو کردن خود در دل دیگران» است.

 

مخاطب خودتان را بشناسید

آدم خوش‌ سر و زبان از نظر روانشناسی مخاطب خودش را می‌شناسد و از شناختی که دارد،  برای صحبت کردن به زبان او استفاده می‌کند. اگر بداند طرفش خجالتی است با لحنی آرام سر صحبت را باز می‌کند و اگر بداند مخاطبش پر انرژی است،  با انرژی با او صحیت میکند. اینکه موقع گفتگو قلق  هر کسی را پیدا کنیم و طبق آن گفتگو را آغاز کنیم، باعث خواهد شد حرف‌‌هایمان راهی به گوش دیگران پیدا کنند.

 

با آدم‌ها اتصال برقرار کنید

اگر مردم از شما شناخت داشته باشند، امکان اینکه حرفی را ازتان قبول کنند و شما بتوانید آنها را متقاعد کنید، خیلی بیشتر است. تحقیقاتی در همین زمینه در دانشگاه استنفورد برگزار شد و از دانشجویان خواسته شد تا در سر کلاس با یکدیگر به توافقاتی برسند. ابتدا، بدون ارائه هیچ‌گونه دستورالعملی، دانشجویان موفق شدند در ۵۵ درصد از مذاکرات به توافق برسند. اما پس از اینکه به دانشجویان گفته شد قبل از هر گونه مذاکره،‌ پیش‌زمینه‌ای از شخصیت خود را به طرف مقابل ارائه دهید، این میزان به ۹۰ درصد افزایش پیدا کرد.

 

به زور حرف خود را القاء نکنید

آدم‌هایی که مهارت متقاعد کردن دیگران و اصول تاثیرگذاری را بلد هستند، به زور حرف خود را به کرسی نمینشانند. بلکه با آرامش و اعتماد به نفس با مخاطب ارتباط برقرار کرده و مطلبشان را تفهیم میکنند.

آدم خوش سر و زبان میداند که در دراز مدت، میتواند قلب آدم‌ها را تسخیر کند. بنابراین نیازی به بحث کردن نمیبیند. اگر در بحثی باشد که بالا گرفته است، سعی میکند اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و آرامش داشته باشد و عجله ای هم ندارد.

 

از زبان بدن مثبت استفاده کنید

استفاده کردن از لحنی گیرا، باز کردن دست‌ها از یکدیگر، حفظ ارتباط چشمی و متمایل کردن بدن به سمت فردی که دارد صحبت می‌کند، همگی از مثال‌های زبان بدن مثبت به شمار می‌روند. زبان بدن باید مطابق حرف‌های شما  باشد.  در این صورت شنونده مجذوب صحبت کردنتان خواهد شد و حرف‌هایتان راحت‌تر وی را متقاعد خواهند کرد.

 

واضح و دقیق حرف بزنید

آدم خوش سر و زبان این توانایی را دارد که محتویات داخل ذهنش را خیلی سریع و واضح برای دیگران بیان کرده و از گزافه گویی و من من کردن بدور است.  اگر چیزی را که بر زبان می‌آورید به خوبی درک کرده باشید، توضیح دادن آن به کسی که با‌ آن موضوع آشنا نیست، کار چندان سختی نخواهد بود. یعنی باید چنان به مطلب مورد بحث‌تان مسلط باشید که بتوانید راحت آن را به ذهن شنونده القاء کنید.

 

نظرات دیگران را تصدیق کنید

یکی از تاکتیک‌های قدرتمند خوش سر و زبانی این است که در جایی از بحث و گفتگو، نظرات طرف مقابل را تصدیق کنید. به هر حال شاید شما هم در تفکرتان دچار خطا شده باشید و در جاهایی از بحث ممکن است حق با دیگری باشد. تأیید نظر طرف مقابل، نشانه‌‌ی روشنفکری شماست.

 

سؤال‌های خوبی بپرسید

یکی از بزرگترین اشتباهات آدم‌ها در حین صحبت کردن این است که به جای خوب گوش کردن به حرف طرف مقابل،‌ حواسشان به این است که هنوز جمله‌ی مخاطب به انتها نرسیده، مشغول به ادامه صحبتهای خود شوند و صبر نمی‌کنند تا صحبتهای طرف مقابل به پایان برسد. اینکه از شنونده پرسشهای مناسب داشته باشید نشان دهنده توجه شما به صحبنهای اوست.

 

تصویرسازی کنید

آدم‌ها با تصویرسازی زودتر قانع می‌شوند. آدم‌های خوش سر و زبان که روشهای متقاعد کردن دیگران را خوب می‌دانند، شروع می‌کنند به داستان سرایی. اگر داستان خوبی تعریف کنید،‌ تصویری از حرف‌های شما در ذهن گیرنده ایجاد می‌شود که به سختی فراموش می‌‌شود و به راحتی به یاد آورده می‌شود.

بدانید کِی باید عقب‌نشینی کنید

سخنان ضربتی با مقوله‌ی خوش سر و زبانی متناسب نیستند، در نتیجه با ملایمت برخورد کنید. اینکه سعی کنید آدم‌ها را در اسرع وقت و فوری به موافقت با خود دربیاورید، باعث میشوید که آنها روی مواضع خودشان بیشتر پافشاری کنند.

 

آدم‌ها را به اسم صدا بزنید

اینکه موقع صحبت کردن،  اسم مخاطب را صدا بزنید احساس خاصی به او دست می‌دهد.  تحقیقات نشان می‌دهند به کار بردن اسم برای خطاب کردن اشخاص باعث می‌شود اعتبارتان پیش آن شخص تأیید شود.

 

لبخند بزنید

آدم‌ها به طور طبیعی (و البته ناخواسته) زبان‌ بدن آدمی که با او صحبت می‌کنند را آینه می‌کنند. اگر می‌خواهید دیگران شما را باور کنند و دوست‌تان داشته باشند، موقعی که در حال صحبت هستید لبخند بزنید تا آن‌ها هم بی‌اختیار لطف شما را جبران کرده و لبخندی به شما برگردانند.  در این صورت حرفهای شما باورپذیرتر خواهند شد.

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments