چطور همه را قانع کنیم؟

چطور همه را قانع کنیم؟

۱. انگیزه و اهداف فرد مقابل را تشخیص دهید

اگر بدانید فرد مقابل شما از مکالمه ای که با شما دارد چه هدفی دارد و از انتخاب هدف او سر در بیاورید، میتوانید از اطلاعات و جملات بهتری برای متقاعد کردن او استفاده کنید. وقتی از باور ها و انگیزه های افراد خبر داشته باشید مفهوم جملات آن ها را بهتر میفهمید و میدانید مطرح کردن کدام مسائل در گفتگو، تاثیرگذاری بیشتری دارد.

۲. منطقی صحبت کنید

پایه و اساس بحث ها را منطق قرار دهید. برای قانع کردن دیگران نیاز به دلایل محکمی دارید که فرد مقابل نتواند در مقابلش بایستد. برای این که کسی را برای انجام کاری متقاعد کنید باید نسبت به درستی حرفی که میزنید مطمئن شود. ایجاد اطمینان از ویژگی های صحبت منطقی است.

برای مثال شما اگر شما از همکارتان بخواهید که در وظیفه ای کمکتان کند؛ ممکن است او قبول نکند و بگوید که خودش کارهای زیادی دارد.

اما اگر در کنار خواهشی که از همکارتان میکنید به او بگویید که او واقعا در انجام آن کار خیلی بهتر از شماست و سریعتر آن را انجام میدهد؛ او با رضایت آن کار را می‌پذیرد.

۳. به منافع و فایده های دوطرفه اشاره کنید

اگر درخواستی از فرد مقابل دارید یا سعی میکنید درستی حرفتان را اثبات کنید، به جای این که فقط از دلایل حرف بزنید به منافعی که پذیرش نظر شما دارد اشاره کنید. مثلا اگر میخواهید از دوستتان بخواهید در جا به جایی وسایل خانه به شما کمک کند به او از سنگینی مبلمانتان نگویید اما درباره پیتزایی که قرار است برای ناهار بخورید حرف بزنید.

۴. از فرد مقابل سوال بپرسید

پرسیدن سوال یکی از بهترین روش های قانع کردن دیگران و حتی باز کردن سر صحبت با دیگران است. با سوال پرسیدن شما به خودتان فرصت جمع بندی میدهید و باعث میشوید فرد مقابل به چالش کشیده شود. علاوه بر این با شنیدن نظرات طرف مقابل اطلاعات بیشتری به دست می آورید و متوجه میشوید که در چه موقعیتی قرار دارد.

پرسیدن سوال و نظر، فرد رو به رو را به راحت‌ و صادق بودن تشویق میکند. این کار باعث میشود از حالت دفاعی خارج شده و قابلیت پذیرش بیشتری نسبت به صحبت های شما پیدا کنید

۵. درمورد موضوع مثال های متنوع داشته باشید

وارد شدن به جزئیات مبحث نشان دهنده تسلط شما بر موضوع است. وقتی مثال های متنوعی برای اثبات نظرتان داشته باشید فرد مقابل دربرابر اطلاعات شما احساس ضعف میکند.

اگر بخواهید ثابت کنید یک سریال، بهترین سریال تمام تاریخ است و ندانید چه سالی پخش شده دیگر نمیشود به ادعایی که میکنید اعتماد کرد و حرفتان را پذیرفت. پس از مثال ها و مدارکی که وجود دارد استفاده کنید تا فرد مقابل بداند شما اطلاعات کاملی در آن مورد دارید.

۶. کلمات مناسب انتخاب کنید

بعضی از کلمات بار تاثیرگذاری بیشتری از بقیه کلمات دارند؛ حتی اگر در فرهنگ لغات به یک معنی باشند. مثلا بین کلمه “عالی” و “فوق‌العاده” بار مثبتی که کلمه دوم دارد بیشتر است. وقتی میخواهید دیگران را متقاعد کنید باید توجه آن ها را به خودتان جلب کنید.

سعی کنید تمرکز آن ها از روی کلمات شما به سمت دیگری نرود. کلمات تاثیرگذار میتوانند این وظیفه را برای شما به خوبی انجام دهند. علاوه بر این، بعضی کلمات به دیگران این حس را منتقل میکنند که شما تفکر زیادی روی مسئله مورد نظر داشته اید و حرف های شما منطقی و با دلایل محکم هستند. برای مثال ” من باور دارم” از ” من میدونم” تاکید بیشتری بر درستی نظر شما دارد.

متقاعد

۷. دیدگاه درست فرد مقابل را بپذیرید

این مورد از روش های قانع کردن دیگران تاثیر زیادی در پذیرش حرف شما میگذارد. به فرد مقابل خود نشان دهید شما انسان خودرای و بی منطقی نیستید. قسمت های درست حرف هایش را بپذیرید و این پذیرش را در کلامتان مشخص کنید. مثلا بگوید : “من با قسمت اول حرفات موافقم اما فکر میکنم…”. این شیوه باعث میشود از جبهه‌گیری طرف مقابل کم شود و بداند شما آدم منطقی ای هستید.

۸. گوش دهید

اگر موقع صحبت های دیگران فقط منتظر هستید که برای حرف زدن فرصت دوباره داشته باشید؛ اگر قصدتان از سوال پرسیدن این است که جوابی که میخواهید را بشنوید؛ اگر در حین شنیدن حرف های دیگران جمله های بعدی خودتان را آماده میکنید؛ شما شنونده خوبی نیستید.

شنونده خوب سعی میکند تمام حواسش را به فرد مقابل بدهد و خودش را در جایگاه آن فرد بگذارد. شنونده خوب میداند توجهش را چگونه به فرد مقابل منتقل کند تا باعث شود گوینده حس خوبی بگیرد و از مکالمه دو طرفه ای که دارد لذت ببرد.

اگر میخواهید روش های متقاعد کردن دیگران را یاد بگیرید از همین نقطه شروع کنید. سعی کنید دیگران را درست بشنوید. به حرف هایی که میزنند توجه کنید تا از سمت شما حس حمایت و اهمیت بگیرند. این کار هم به شما کمک میکند که بدانید در ادامه چه بگویید هم به فرد مقابل حس فوق العاده ای میدهد.

۹. اعتماد به نفس داشته باشید

برای این که بتوانید حس اطمینان را به فرد رو به رو منتقل کنید باید اعتماد به نفس داشته باشید. هر چه قدر اطمینان بیشتری به خودتان داشته باشید احتمال قانع کردن دیگران هم بالا میرود. هر چه قدر در نظرتان مطمئن تر و قوی تر به نظر بیایید فرد مقابل راحت تر درخواست و ایده شما را میپذیرد. حتی اگر اعتماد به نفس کمی هم دارید در ظاهر خود را مطمئن نشان دهید.

وقتی اعتماد به نفس داشته باشید از همان ابتدا به دیگران میگویید که حتما به آن چیزی که میخواهید میرسید.

۱۰. مسئله را شخصی کنید

دیگران نمیتوانند تجربیات شخصی شما را زیر سوال ببرد. از خاطرات شخصی خود برای رد یا تایید نظرات کمک بگیرید. با استفاده از تجربیات شخصی خود احساس همدردی فرد رو به رو برانگیخته میشود و شما به آرامی میتوانید او را متقاعد کنید.

یادتان باشد استفاده از تجربیات شخصی به محیط و فرد رو به روی شما بستگی زیادی دارد.

۱۱. شمرده صحبت کنید

توجه کردید که کسانی که نمیتوانند دیگران را قانع کنند تند صحبت میکنند؟ تند صحبت کردن حس عدم اطمینان را در طرف مقابل تقویت میکند. وقتی برای حرف زدن به خودتان اعتماد نداشته باشید با سرعت بالایی شروع به صحبت میکنید تا به فرد رو به رو اجازه صحبت ندهید.

این کار از استرس شما ناشی میشود. سعی کنید شمرده صحبت کنید. این کار هم ذهن شما را منظم تر میکند هم باعث اثرگذاری بیشتر کلماتتان روی فرد مقابل میشود.

۱۲. شبیه فرد مقابلتان دلیل بیاورید

اگر با کسی صحبت میکنید که برای پیروز شدن در بحث از جملات احساسی استفاده میکند شما هم از تکنیک های احساساتی برای قانع کردن او استفاده کنید. استفاده از احساسات باعث ایجاد همدردی در مکالمه میشود.

به احساسات انسانی توجه کنید و حسی که افراد از اتفاقات میگیرند را شرح دهید. و در مقابل اگر با کسی صحبت میکنید که فردی بسیار منطقی است ریسک نکیند و با دلایل منطقی او را متقاعد کنید.

متقاعد سازی

۱۳. آرامش خود را حفظ کنید

همیشه امکان این وجود ندارد که دیگران را قانع کنیم. بعضی وقت ها با یک بار تلاش به هدفی که داریم نمیرسیم و لازم است چند بار دیگر هم با فرد مقابل صحبت کنیم.

سعی کنید در طول صحبت آرامش خود را حفظ کنید و استرس نداشته باشید. به خودتان مطمئن باشید. و سعی کنید با روی گشاده و بی جانب گفتگو کنید. همچنین که داشتن آرامش شما را در قانع کردن دیگران کمک میکند.

۱۴. از روش های جایگزین استفاده کنید

تنها کلمات شما نیستند که دارای قدرتند. بلکه شما با نوع نگاه کردن، تن صدا و حتی حرکت دست هایتان هم میتوانید دیگران را متقاعد کنید. درباره زبان بدن مطالعه کنید و سعی کنید اعتماد به نفس و اطمینان را در نوع زبان بدنی که دارید نشان دهید.

متقاعد کردن

۱۵. یک تصویر بزرگ از ایده ای که دارید نشانشان دهید

مردم عاشق تصورات بزرگند. ذهن ما انسان ها برای تصورات جامع تر آماده تر است برای همین با ترسیم یک تصویر بزرگ راحت تر متقاعد میشویم. برای قانع کردن دیگران یاد بگیرید چیزی که میخواهید را به صورت جامع توصیف کنید. از مزایای به کار بردن ایده‌تان در کل دنیا حرف بزنید. این کار مزیت های نظر شما را بزرگتر نشان میدهد و معایب را کمرنگ میکند.

اگر نظر شما درست باشد، بالاخره یک روزی فرد مقابل متوجه این موضوع میشود. حفظ خیلی از روابط از اثبات درست بودن حرف ما مهم تر است. سعی کنید خودتان را درگیر بحث های بیهوده و بی نتیجه نکنید.

اما حواستان باشد در درخواست هایی که از دیگران دارید ؛ اول از بی نتیجه بودن آن مطمئن شوید بعد از انجام آن دست بکشید. چون ممکن است چیزهایی را در زندگی از دست بدهید که دیگر امکان بازگرداندن آن وجود ندارد.

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments