مهارت های زندگی که باید به کودکانتان بیاموزید

مهارت های زندگی که باید به کودکانتان بیاموزید

یادگیری برای کودکان فقط آموزش ریاضی و تاریخ نیست. در دنیای امروز کودکان بیشتر از همیشه به یادگیری انواع مهارت زندگی نیاز دارند. در حال حاضر که به دلیل ویروس کرونا، کودکان زمان بیشتری را در خانه می گذرانند، فرصت خوبی است تا درس مهارت زندگی کردن را نیز به آنها آموزش دهید.

۱۰ مهارت زندگی که کودکانتان باید بیاموزند

بهترین سن برای یادگیری مسائل به ظاهر ساده اما بسیار با اهمیت، در سنین کودکی است. بسیاری از مهارت های زندگی را به شکل بازی و یا آموزش غیر مستقیم می توانید به کودکان خود تا قبل از رسیدن به سن نوجوانی آموزش دهید. در ادامه برخی از این مهارت ها به عنوان مهارت زندگی آورده شده است.

آموزش مهارت زندگی به کودکان نوپا و پیش دبستانی

آموزش نظم و ترتیب و مسئولیت داشتن هر فرد نسبت به وسایل خودش را می شود با روش های ساده و در عین حال سرگرم کننده به کودک آموزش داد. در ادامه برخی از این روش ها برای کودکان نوپا و پیش دبستانی، آورده شده است.

۱٫ اسباب بازی های آنها را در یک سطل مخصوص قرار دهید

کودکان نوپا عاشق گذاشتن وسایل در سبد هستند ، و یکی از سرگرمی اکثر آنها این است که یک سطل یا سبد را پر و خالی کنند. زمانی که آنها سطل را دوباره پر کردند و وقت آن است که اسباب بازی های روز را کنار بگذارید ، در آن را ببندید.

با این کار به ظاهر ساده، یکی از مهارت های لازم برای زندگی به نام نظم را آموزش می دهید. زمانی که کودکان یاد بگیرید که وسایل بازی خود را باید بعد از تمام شدن بازی، جمع کند در دیگر کارهای خود نیز همین کار را انجام خواهد داد و به طور غیر مستقیم نظم داشتن و مرتب کردن وسایل مربوط به خود را یاد می گیرد.

۲٫ لباس های کثیف را در سبد مخصوص قرار دهید

قرار دادن لباس های کثیف در یک سبد مخصوص، کودکتان نسبت به لباس های خود احساس مسئولیت می کند. به او یاد دهید که لباس های کثیف خودش را در یک سبد مخصوص به خود قرار دهد.

با این کار هم نظم را به او آموزش می دهید و هم اینکه کودکان یاد می گیرد که مسئولیت کثیف یا تمیز بودن لباس هاش فقط به عهده خود اوست. حتی می توانید در زمان قرار دادن لباس در ماشین لباسشویی نیز از او بخواهید که لباس هایش را خودش در ماشین قرار دهد و یا حتی موقع جمع کردن لباس های تمیز خشک شده خود در جمع کردن و قرار دادن آنها در کمد مخصوص به لباس ها کمک کند.

۳٫ اجازه دهید خودشان لباس بپوشند

این سن زمان مناسبی است که اجازه دهید کودک کوچک شما لباس پوشیدن به شکل مستقل را تمرین کند. چه کسی اهمیت می دهد که لباس ها با هم همخوانی داشته باشد یا نه. مهم این است که خودش یاد بگیرد این کار را انجام دهد ، درست است؟ و در نهایت ، توانایی انتخاب و همخوانی داشتن لباس هایش را پیدا خواهد کرد.

۴٫ اجازه دهید خودشان غذا بخورند

این کار فقط به کمی صبر و آموزش نیاز دارد. درست غذا خوردن و استفاده مناسب از قاشق و چنگال، مهارتی است که فرزند شما قبل از ورود به مدرسه باید آن را آموزش دیده باشد. این کار علاوه بر اینکه باعث می شود، کودکتان درست غذا خوردن را یاد بگیرید باعث ایجاد اعتماد بنفس در او نیز می شود، زیرا کودک می بیند که با وجود اشتباهاتی که دارد، شما این اجازه را به او می دهید تا خودش این کار را انجام دهد و او به تنهایی از پس این کار بر می آید و به کمک شما نیاز کمتری دارد.

۵٫ به او یاد دهید که می تواند به قلقلک دادن نه بگوید

قلقلک دادن چیزی است که برای سرگرمی و بازی با بچه ها، بسیاری از بزرگترها از آن استفاده می کنند. اما موضوع این است که بسیاری از همسالان و یا حتی بزرگترها، در این کار زیاده روی می کنند و در عمل باعث اذیت کودک می شوند.

یک کودک باید یاد بگیرید که چطور در زمانی که دیگر دوست ندارد کسی او را قلقلک بدهد، نه بگوید. آموزش این کار ساده است. زمانی که با او سرگرم بازی هستید، کمی او را قلقلک بدهید و از او بخواهید که هر وقت ادامه این کار را دوست نداشت به شما نه بگوید.

به محض اینکه کودکتان گفت که نمی خواهد دیگر این کار را انجام دهید، سریع قلقلک دادن را متوقف کنید. با این کار کودک یاد می گیرد که اجازه نه گفتن در مقابل یک آزار بدنی را دارد و یاد می گیرد که چطور در مقابل آن نه بگوید.

۶٫ نه گفتن در مقابل در آغوش کشیدن و بوسیدن را به او یاد دهید

کودکی که یاد نگرفته باشد که در مقابل در آغوش کشیده شدن و یا بوسیدن بزرگترها نه بگوید، نمی تواند خود را در مقابل چنین عملی در زمانی که این کار برایش یک مزاحمت محسوب می شود، محافظت کند.

کودکان موجودات بسیار دوست داشتنی هستند و گاهی اوقات بزرگترها از شدن علاقه، آنها را به زور در آغوش می گیرند و می بوسند. این کار همیشه برای کودکان خوش آیند نیست و حتی گاهی باعث آزار آنها می شود. اگر می خواهید مهارت زندگی به کودکان خود بیاموزد، این مهارت یکی از اصلی ترین آنهاست.

در درجه اول خودتان و بزرگترهای اطراف کودکان شما نباید هرگز بدون در نظر گرفتن احساس و حالت کودک به زور او را بوسیده و یا در آغوش بگیرید. هر زمان که کودک شما خواست که این کار را متوقف کنید، باید سریع قبول کنید و این کار را انجام دهید.

۷٫ شستشوی درست دست ها را به کودک آموزش دهید

شاید بگوید این به آموزش مهارت زندگی چه ارتباطی دارد. در جواب به آن فقط کافی است که به شرایط پیش آمده به دلیل کرونا در اطراف خود نگاه کنید. همین یک مهارت ساده می توانست جان بسیاری از انسان ها را نجات دهد، اگر این مهارت را به درستی آموزش دیده بودند.

شعری یا آهنگی که کودکان دوست دارد را انتخاب کنید و در حالی که یک بازی من درآوردی را در ذهنتان دارید، آن شعر یا آهنگ را با کودکتان بخوانید و از او بخواهید که هر کاری که شما با دستانتان می کنید را از شما تقلید کند. به تکرار یک بازی ساده به راحتی می توانید مهارت درست شستن دست ها را به او آموزش دهید.

۸٫ اجازه دهید در مورد خودش، خودش صحبت کند

همیشه سعی کنید تا کودکتان خودش درباره چیزی که می خواهد در جلوی جمع صحبت کند. اجازه دهید او هم نظرش را بگوید و تجربه دیده شدن و شنیده شدن در جمع را داشته باشد. حتی می توانید در مورد مسائلی که در حد سن و سال اوست از او نظر بخواهید.

برای مثال می توانید در یک رستوران از او بخواهید که جای نشستن را او انتخاب کند، و زمانی که کسی از او پرسید چند سال دارد و اسمش چیست، اجازه دهید تا خودش در این مورد صحبت کند و شما به جای او پاسخ ندهید. این کار باعث می شود کودک یک دیگر از مهارت زندگی که ابراز وجود کردن است را یاد بگیرید.

دانش آموزان ابتدایی

کودکان در این سن مهارت های اولیه را به خوبی یاد گرفته و تسلط کافی در استفاده از وسایل و غیره را می دانند. به همین دلیل می توانید از روش های مختلفی برای آموزش انواع مهارت زندگی به آنها استفاده کنید.

۹٫ از فرزندتان برای درست کردن چای و غذا کمک بگیرید

کودکان دبستانی اگر به درستی آموزش دیده باشند، دیگر می توانند از وسایل خانه به درستی استفاده کنند. پس وقت آن رسیده که مسئولیت هایی را به عهد آنها بگذارید. برای مثال می توانید از فرزندتان بخواهید تا او برای عصر چای یا قهوه درست کند.

برای کارهای ساده در زمان آشپزی هم می توانید از آنها کمک بگیرید. حتی اجازه دهید تا برایتان غذایی که می توانند را درست کنند. این کار به کودک شما یاد می دهد که برای تهیه غذا مراحل مختلفی وجود دارد و هر فرد باید توانایی تهیه غذا برای خود را داشته باشد.

۱۰٫ مدیریت شرایط اضطراری را به او آموزش دهید

آیا فرزند شما می داند در صورت آتش سوزی چه کار باید بکند؟ اگر یک فوریت پزشکی پیش آمد و شما به کمک نیاز داشتید، آیا فرزند شما می داند که چطور باید کمک بگیرید؟ خوشبختانه این روزها وسایل کمک آموزش زیادی وجود دارد که به کمک آنها می توانید شرایط اضطراری را شبه سازی کنید.

برای مثال می توانید یک بازی راه بیندازید که در آن قسمتی از خانه دچار آتش سوزی شده است، و یا شما دچار سوختگی شدید شده اید و به کمک فوری نیاز دارید. کودکان قوه تخیل بسیار قوی دارند و در عین حال بسیار آموزش پذیر هستند. از این دو موضوع استفاده کنید و هر چیزی که برای مدیریت شرایط اضطراری به عنوان یک مهارت زندگی لازم است را به کودک خود آموزش دهید.

جمع بندی

شما نمی توانید در تمام طول عمر فرزندانتان و در هر لحظه کنار آنها باشید، پس باید به آنها مهارت زندگی را بیاموزید تا بتواند خودش را به خوبی اداره کند. زندگی انسان بیشتر از آنکه به یادگیری علوم مختلف نیاز داشته باشد، به مهارت های زندگی نیاز دارد.

این مهارت ها که به بعضی از آنها در این مقاله اشاره شد، به کودکان شما کمک می کنند تا مستقل تر و آگاه تر نسبت به مسائل برای یادگیری هر نوع مهارت به کودکانتان، یک نکته مهم و اساسی را باید همیشه در نظر داشته باشید. کودکان در حال یادگیری هستند و فقط از راه سرگرمی و با بازی و خنده است که می توانید ، به طور غیر مستقیم انواع مهارت زندگی کردن را به آنها آموزش دهید.

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments