مقابله با تنبلی

مقابله با تنبلی

همون طور که قبلا گفتیم تنبلی یعنی فرار از انجام کارها و موکول کردن اونها به آینده. تنبلی یه عادته خیلی مضره که مانع خلاقیت و پیشرفت میشه. برای خیلی از ماها اتفاق افتاده که به خاطر تنبلی به هدف هامون نرسیدیم. تنبلی تو آدم ها دلیل های مختلفی داره که قبلا در موردش صحبت کردیم. به هر حال برای بالا رفتن کارایی و رسیدن به هدف ها باید این عادته بد رو کنار گذاشت و با تنبلی مبارزه کرد.

راه های مقابله با تنبلی

راهکارهای زیادی برای مقابله با تنبلی وجود داره که ما تو این مطلب قصد داریم شما رو با چند تا راهکار آسون، اما کاربردی برای مبارزه با تنبلی آشنا کنیم. بهتره بدونید که لازم نیست همه این راهکارها رو از همون اول کار برای مبارزه با تنبلی انجام بدین چون ممکن از ادامه منصرف بشید. اول از یک یا چند راهکار شروع کنید بعد سراغ بقیه برید تا بتونید برای همیشه از تنبلی نجات پیدا کنید.

آمادگی برای شروع کار

قبل از شروع هر کاری سعی کنید با تحقیق و تفحص در موردش آگاهی کافی پیدا کنید و از قبل مقدمات اون رو آماده کنید، این آمادگی باعث تسلط و سرعت بیشتر در انجام کارها میشه.

قدم اول را محکم بردارید

کار رو از هر جایی که فکر می کنید راحت تره شروع کنید، همین که تصیم می گیرید و قدم اول رو بر می دارید انگار نصف کاررو انجام دادید. قدم به قدم کار رو جلو ببرید، وقتی درگیر کار شدید دیگه براتون سخت که اون رو نیمه کاره رهاش کنید.

از اینکه خسته نیستید مطمئن شوید

بعضی اوقات بیش حد توانمون کاری رو قبول می کنیم و بعد از یه مدت از از انجام اون خسته میشم، یا انقدر کار رو سرمون ریخته که نمی دونیم کدوم رو انجام بدیم. بهتره از اهداف و وظایفون یه لیست کوتاه مدت و بلند مدت بنویسیم و اولویت بندی کنیم که هر کدومشون رو تو چه زمانی انجام بدیم.

انگیزه داشته باشید

هیچ چیزی مثل بی انگیزگی نمیتونه باعث تنبلی بشه. برای انجام کارها باید دنبال چیزهایی باشیم که انگیزمون رو بالا ببره. مثلا به خودتون بگید؛ “بعد ازاینکه این پروژه رو با موفقیت و به موقع تحویل بدم حتما پروژه بهترو بزرگتری می تونم بگیرم که سود بیشتری از نظر مالی برام داره.”

برای خودتان پاداش تعیین کنید

بعد از اینکه هر بخشی از کار رو انجام دادین به خودتون جایزه بدید. مثلا با حقوق این ماهم یه مسافرت کوچولو میرم یا اینکه این عطر رو برای خودم میخرم. یادتون باشه که حتما باید به اون عمل کنید چرا که لذت پاداش میتونه شما رو از تنبلی دور کنه.

تاثیر محیط

محیط کاری تاثیری خیلی زیادی تو کارایی افراد داره. محیطی برای کار مناسبه که فضا و امکانات کافی داشته باشه، البته همکارها و افرادی که کنار شما هستند تاثیر زیادی تو تنبلی شما دارن. مثلا همکاری که مدام غر میزنه و از همه چیز شاکیه باعث میشه که شما نتونید تمرکز کافی روی کارتون داشته باشد و کم کم برای رسیدن به هدفهاتون تنبل می شید.

برای زمان ارزش قائل شوید

یه لیست از هدفهای کوتاه مدت و بلند مدت تون تهیه کنید. برای رسیدن به هدفهاتون یه لیست دیگه برای کارهای روزانه و هفتگی رو فراموش نکنید. این لیست میتونه روی کاغذ، تو کامپیوتر، تو موبایل و حتی تو ذهنتون ایجاد بشه. حتما کارهای لیست اولویت بندی بشه و یادتون باشه که به انجام دادنشون تو زمان مقرر پایبند باشید. تو هر مرحله ایی از کار باید بدونید کجا هستید و چقدر مونده که کار تموم بشه، دقت کنید که تمام کارهای لیستتون باید انجام شده باشه.

تفکراتتان را تغییر دهید

بعضی از آدم ها وقتی بزرگ میشن هنوز تو حال و هوای مدرسه هستن و کار کردن رو مثل تنبیه می بینن و فقط از بازی و تفریح لذت میبرن. بهتره این طرز فکر رو تغییر بدید. توی انجام کارهم یه چیزای لذت بخشی وجود داره مثل جایگاه اجتماعی، بالا رفتن درآمد و … که باعث میشه انگیزه بیشتری برای انجام کار داشته باشید.

از ارزش کارتان با خبر باشید

تو لیست کارهاتون حتما ارزشی که انجام اون کار ایجاد میکنه رو بنویسید. مثلا انجام این کار باعث پیشرفت جایگاه شغلیم میشه، موقع انجام دادن این کار یه چیز جدید یاد می گیرم و غیره. با خبر بودن از ارزش کاری که انجام میدید باعث میشه انگیزه و تلاش بیشتری داشته باشید.

خودتان را مجبور به انجام کاری نکنید

“من باید این کار رو انجام بدم”، “من مجبورم این کار رو تموم کنم” و … به جای تکرار این جمله ها، سعی کنید فواید و مزایای کار رو تو ذهنتون برجسته کنید. ذهن نا خود گاه شما از اجبار بیزاره و شما رو به سمت تنبلی و انجام ندادن اون کار سوق میده.

عادت‌هایتان رو تغییر بدهید

بعضی از عادتها باعث میشه که بی انگیزه و در نتیجه تنبل بشید. مثلا بعضی ها عادت دارند کارهای سخت رو شبها انجام میدن که اکثرا هم خوب انجام نمیشه. بنابراین بهتره عادت هایی که فایده ایی برامون نداره رو تغییر بدیم.

نتایج تغییرات را بسنجید

تغییرات یهویی، برای هیچ کسی آسون نیست پس بهتره تغییرات کم کم و به مرور انجام بشه و نتیجه تغییرات رو متوجه بشید. اگر تغییرات کوچیک باعث کارآیی شما بشه شما راحت تر برای انجام تغییرات بزرگ آماده میشید.

اهداف تان را به اشتراک بگذارید

با دوستتون، همسرتون، همکارتون، همکلاسیتون و … درباره کارها و هدفهاتون صحبت کنید و بگید تو ذهنتون برای رسیدن به هدف های کوتاه مدت و بلند مدت چی میگزره. این باعث میشه که اطرافیانتون هر از گاهی سوالهای در مورد اهدافتون ازتون بپرسن و یا اینکه تشویقتون کنن اون کار رو انجام بدید. در واقع پیگیری اطرافیانتون، باعث ایجاد انگیزه درشما میشه.

زمانی برای استراحت مشخص کنید

زمان کار و استراحت باید مشخص و دقیق باشه. حتما یه زمان محدودی رو برای استراحت حین کار اختصاص بدید. استراحت در حین کار باعث میشه انرژی کافی برای انجام وظایفتون داشته باشید. مثلا ۴۵ دقیقه اول هر ساعت رو کار کنید و ۱۵ دقیقه استراحت کنید، البته این زمان بندی بستگی به میزان حجم کارتون داره، اما حتی برای ۵ دقیقه هم که شده این زمان رو فقط استراحت کنید.

راه های آسان تر را جایگزین کنید

بعضی اوقات راه های آسون تری برای انجام بعضی از کارها وجود داره. حتما دنبال راه هایی باشید که بتونید با به کار بردن اونها کارهای تکراری و روزمرتون رو سریعتر و یا خودکار انجام بدید تا وقت و انرژی بیشتری برای انجام کارهای مفید و جدید داشته باشید.

افکار غیر واقع بینانه و افکار منفی را دور بریزید

افکار منفی برای انجام هر کاری مضره، اما بهتر بتونید افکار مثبت غیر واقع بینانه و داشتن انتظارات بیش از حد و خارج از توانتون هم میتونه باعث تنبلی بشه. بهتره تو تنظیم فهرست کارهاتون این رو هم در نظر بگیرید؛ “آیا توانایی جسمی و روحی انجام این کار رو دارم؟”

هیچ کاری انجام ندهید

اگر هیچ کدوم از راه های مبارزه با تنبلی روی شما جواب نمیده، بهتره راحت روی یه صندلی بشیند و هیچ کاری انجام ندید و به هیچ چیزی هم فکر نکنید. خیلی زود می فهمید که نمی تونید اینهمه احساس ندامت و بی فایده بودن رو برای نیم ساعت هم که شده تحمل کنید، درنتیجه ناخود آگاه سراغ کارهاتون میرید.

کارهایتان را با موفقیت به سرانجام برسانید

کاری که شروع کردید باید به سرانجام برسه. به هیچ وجه کار رو متوقف نکنید، اگر خسته هستید بهتره یه استراحت کوتاه داشته باشید. یه کار نا تموم شما رو خسته، نا امید و تنبل می کنه. ولی وقتی کاری رو با موفقیت به سر انجام می رسونید یک عالمه انرژی مثبت و اعتماد به نفس برای شما به ارمغان میاره.

کارهای غیر ضروری رو انجام ندهید

وقتی مسئولیتی دارید به هیچ وجه کارهای غیر ضروری رو انجام ندین. عقب انداختن تو انجام کارهای غیر ضروری تنها جایی که تنبلی مانع نداره، اما شرطی هم داره که حتما یه زمانی رو برای انجام اون کار مشخص کنید. وقتی حس وحالتون خوبه انجام کارها براتون خیلی آسونه، اما برای انجام کارهای ضروری و مهم حتی اگر حس و حال و خوبی هم ندارید، اون رو انجام بدید و به تاخیر نندازید.

به حس خوب پایان کار فکر کنید

وقتی قصد انجام کاری رو دارین و مدام اون رو پشت گوش میندازین. مدام ذهنتون دگیره اون کاره و احساس گناه می کنید. اما وقتی که قراره کاری رو ۶ ماهه تحویل بدین ولی تو ۴ ماه تمومش می کنین برای ۲ ماهه دیگه خیالتون راحته. هر وقت لذت های زودگذر موقع کار خواست گولتون بزنه، حتما به لذت پایان کار فکر کنید و تو ذهنتون اون رو مرور کنید.

محدودیت زمانی برای انجام کار تعیین کنید

برای انجام کارهاتون حتما یه زمان دقیق رو مشخص کنید. “این کار تو دو ماه انجام میشه” و حتما به انجام اون کار، ظرف مدتی که مشخص کردید متعهد باشید. برای رسیدن به هدفهای بزرگ، بهتر اون رو به هدف های کوچکتر تقسیم کنید.

انرژی جسمی و روانی خود را تقویت کنید

کمبود انرژی باعث افزایش حس تنبلی تو افراد میشه، پس سعی کنید مراقب سطح انرژیتون باشید. حتما یه برنامه مشخص برای ورزش کردن تو طول هفته داشته باشید و به موقع وعده های غذایی رو نوش جان کنید. هر چیزی که از لحاظ روانی مانع از شروع کارتون میشه رو از ذهنتون دور بریزید و اگر مشکلی دارید سعی کنید اون مشکل رو حل کنید. کارهایی مثل؛ یه استراحت کوتاه، قدم زدن تو بارون، خوردن غذای مورد علاقه و … هر چیزی که حس و حالتون رو خوب می کنه، انرژی احساسیتون رو بالا میبره و باعث میشه جدیتتون تو کار بیشتر بشه رو انجام بدین.

با تنبلی خداحافظی کنید قبل از هر کاری بر چسب هایی که قبلا به خاطر عقب انداختن کارهاتون به خودتون می زدید، کلا فراموش کنید. همونطور که گفتیم تنبلی یه عادته، تا تغییر تو خودتون ایجاد نکنید و این عادت رو کنار نزارید هیچ اتفاقی نمیفته. به جای اینکه انتظار داشته باشید تنبلی هیچ وقت سراغتون نیاد، سعی کنید این حس رو مدیریت و تا می تونید از اون دوری کنید. انگیزه داشته باشید و به موفقیت فکر کنید. هزار تا مطلب که در مورد تنبلی بخونید، تا خودتون نخواید شروع کنید هیچ چیزی تغییر نمی کنه، پس فرصت رو از دست ندید و از همین حالا شروع کنید. موفقیت برازنده شماست

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments