قدرت درونی خود را بیابیم

قدرت درونی خود را بیابیم

قدرت درونی را می‌توان این چنین تعریف کرد: “خصوصیات پایدار، منبع جاودانی از سلامتی، عمل موثر و عاقلانه، و کمک به دیگران”. به عبارت دیگر قدرت درونی شما توانایی شما برای انجام کار درست به روش درست بدون هیچگونه نگرانی درباره نظر دیگران است.در این مقاله از سایت سخن امید قصد داریم به قدرت درون هرفرد بپردازیم.

چطور پیشامدهای زندگی را کنترل می کنید؟

شخص یا اشخاصی را در محل کارتان تصور کنید که باعث آزار همه می باشند و به نظر می‌رسد که از هوش عاطفی پایینی برخوردار هستند. این اشخاص همیشه درباره موضوعات مورد بحث و افراد مختلف به بدترین شکل صحبت می کنند. احتمالاً دو فکر در ذهن شما ایجاد می شود:

اول این که علت را به آنها بگویید که چرا هیچ کسی آنها را دوست ندارد و چرا می خواهید که شما را تنها بگذارند.

و دیگری رویکردی دلسوزانه تر است، اینکه سعی کنید آنها را بهتر درک کرده و ریشه مشکلشان را پیدا کنید.

به آخرین بار فکر کنید که کسی در جاده از شما سبقت گرفت. در این شرایط نیز با دو انتخاب روبرو هستید. ممکن است بخواهید با حالت تهاجمی واکنش نشان داده، دوباره از آنها سبقت بگیرید، و جلوی آن ها توقف کنید. اما می توانید همیشه رویکردی عاقلانه تر داشته و تصمیم بگیرید موضوع را رها کنید. زمانی که وضعیت را ارزیابی می کنید متوجه می شوید که به شما صدمه ای نرسیده و این احتمال را در نظر می‌گیرید که شاید آنها متوجه حضورتان در آنجا نشده بودند.

به عنوان آخرین مثال، در نظر بگیرید که در محل کار ترفیع شایسته تان را نگرفته اید. حتی اگر شما مناسب ترین فرد بوده باشید، آیا ناراحت شدن و ترک ناگهانی کار به شما کمک می کند؟ درعوض، فرصت های بسیاری را در نظر بگیرید که در طول حرفه خود کسب کرده اید.

 این احساس دقیقاً رضایت، ملاحظه، آرامش و صبری است که فرد با استفاده از قدرت درونی خود به آن می‌رسد. همانطور که کلمه “قدرت” بیان می‌کند، برای زندگی کردن داشتن میزانی تحمل و خویشتنداری نیاز است.

این امری مهم در رسیدن به زندگی رویایی شما می‌باشد. قدرت درونی به شما در مقابله با موانع و مشکلات راهتان کمک می‌کند. چیزهایی مثل انعطاف‌پذیری و پشتکار کاملاً وابسته به احساس قدرت و هدف درونی هستند. کتاب کمیک فیلم مارول، کاپیتان آمریکا، جنگ داخلی. کاپیتان آمریکا (استیو راجرز) برای محافظت از دوست خود باکی بارنز در برابر مقامات و همه انتقام جویان می جنگد.

این کار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که تعدادی از آنها در زندان به سر می‌برند، در حالی که دیگران هنوز با او در حال جنگ هستند. لحظه ای می رسد که راجرز از قهرمان به یک فراری تحت تعقیب تبدیل می‌شود. در نهایت سقوط او به جایی می‌رسد که مجبور می‌شود سپر مشهور خود را نیز تسلیم کند.ممکن است بگویید که راجرز نسبت به تصمیم خود، ایستادن در کنار باکی در مقابل همه مخالفان، احساس آرامش دارد. اما درواقع دوست دارد که راه دیگری وجود میداشت، اما می‌داند گه هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد.

شما نیز خودتان را در شرایطی پیدا می‌کنید که در خلاف جریان ایستاده‌اید. جایی که نگرش سنتی شما را در مسیری قرار می‌دهد که دوست ندارید. قدرت درونی شما می‌تواند به شکل اشتیاقی نسبت به شخصی باشد که کسی دوست ندارد، اما همچنین می‌تواند عملی قوی به شکل بی تفاوتی باشد.قدرت درونیتان به عنوان توانایی مقابله با رویدادهای زندگی به روشی دلسوزانه و متفکرانه است.

چطور باید به قدرت درونی نفوذ کنیم؟

در هر لحظه صداهای مختلفی در سر ما وجود دارند که واکنش ها، افکار و احساسات گوناگونی را بیان می‌کنند. برای مثال شما زمانی که باید در مقابل همکاران یا مافوق خود سخنرانی ارائه دهید چه احساسی دارید؟ برخی ممکن است نگران و وحشت زده باشند، در حالی که دیگران احساس اطمینان و هیجان کنند. حالا معانی این کلمات را در در نظر بگیرید …

• کسی که احساس ترس کند ممکن است به فکر این باشد که هنوز برای انصراف وقت هست.

• در حالی که کسی که عصبی است ممکن است نگران دریافت سوالی باشد که پاسخش را نمی‌داند.

• اگر اعتماد به نفس داشته باشید، به خود گوشزد می کنید که این فرصت خوبی است تا خودتان را نشان دهید.

• کسی که هیجان زده است ممکن است پیش خود درحال این تصور باشد که همه در پایان سخنرانی او را تشویق می‌کنند.

اگرچه همیشه این صداها واکنش های مختلفی دارند، اما در واقع به دو بخش تقسیم می‌شوند:« قدرت درونی و منتقد درونی.»

اگر میخواهید توانایی خود را در گوش دادن به قدرت درونی بالا ببرید، نیاز است که روی لحظه حال تمرکز کنید. آگاهی روش خوبی برای پاسخگویی به رویدادهای زندگی است.

در مثالی که پیشتر گفته شد، شما می‌توانید در برابر کسی که از شما سبقت گرفته واکنش نشان دهید. یا لحظه ای تامل کرده و متوجه شوید که این اتفاق تاثیری بر شما نداشته است. اما اگر وضعیت را تشدید کنید، می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

قدرت درونی

از آنچه درون شما می‌گذرد آگاه باشید

 تمرین مدیتیشن روش خوبی برای ایجاد فضا برای افکارتان است. زمانی که شما برای واکنش نسبت به شرایطی فکر می‌کنید، در واقع به قدرت درونی تان مراجعه کرده‌اید. علاوه بر این با تمرین های منظم و مداوم مدیتیشن، توانایی شما در شنیدن قدرت درونی تان افزایش پیدا می کند.خبر خوب این است که برای انجام این نوع مدیتیشن نیاز به هیچ چیز خاصی نیست و تنها با شش مرحله ساده قابل انجام است:

۱. بنشینید. جایی آرام و ساکت را برای نشستن یا زانو زدن پیدا کنید.

۲. محدوده زمانی را مشخص کنید. می توانداز چند دقیقه تا چند ساعت باشد. اگر تازه شروع می‌کنید، زمان ۵ تا ۱۰ دقیقه مناسب است.

۳. به بدنتان توجه کنید. در شرایطی که نشسته اید بدنتان چه احساسی دارد؟ آیا روی مفاصلتان فشاری احساس می‌کنید؟

۴. نفس کشیدن تان را احساس کنید. مسیر تنفس در بدن تان را دنبال کنید.

۵. توجه داشته باشید که ذهنتان سرگردان شود. شما نمی‌توانید از پرت شدن حواستان جلوگیری کنید، در عوض هر زمانی که متوجه آن می‌شوید به سادگی تمرکزتان را روی تنفستان برگردانید.

۶. با فکر سرگردان خود مهربان باشید. نگران این نباشید که ذهنتان کجا می رود. به خودتان اجازه دهید لحظه را تجربه کرده و پس از آن دوباره به حال برگردید.

 زمانی که تمرکز بر لحظه حال باشد، بخش منتقد ذهنتان غیر فعال می شود. در زمان حال چیزی برای نگرانی وجود ندارد (درست مانند آینده) و هیچ احساس گناهی وجود ندارد (درست مانند گذشته). در زمان حال تنها چیزی که در ذهنتان می‌گذرد این است که “بهترین تصمیم بعدی چه خواهد بود؟”

اگر کارتان را از دست داده باشید تنها چیزی که باید درباره آن فکر کنید این است که “حالا باید چه کرد؟”.اگر نگران آینده باشید به این فکر می‌کنید که “چطور باید قبض هایم را پرداخت کنم؟” اگر در گذشته باشید به خودتان می‌گویید “دوباره خراب کردم و نمی توانم هیچ چیز را درست انجام دهم”.

در مقابله با مشکلات از قدرت درونی کمک بگیرید

زمانی که برای گوش دادن به قدرت درونی خود آماده شدید، تنها لازم است اجازه دهید تا بدرخشد. به عبارت دیگر، باید به آن چه می‌گوید گوش دهید. ممکن است به جایی برسید که منتقد درونتان به شما درباره گوش دادن به قدرت درونیتان هشدار دهد. دوباره به داستان کاپیتان آمریکا فکر کنید؛ با اینکه تقریبا همه چیز را برای دنبال کردن قدرت درونی اش از دست داد، اما از این کار دست نکشید.

گوش دادن به قدرت درونی اصلا کار آسانی نیست. اما مطمئن باشید نادیده گرفتن آن بسیار گران تر از چیزی که انتظار دارید تمام خواهد شد. اگر به صدای درونتان گوش ندهید و قدرت درونتان را به کار نگیرید، پشیمان خواهید شد. یک واکنش سریع و بدون فکر ممکن است باعث شود چیزی بگویید که نتوانید آن را پس بگیرید، یا نگرانی درباره اینکه دیگران چه فکری درباره واکنش های حقیقی شما دارند ممکن است باعث ادامه رابطه ای شود که تمام شدنش برای شما بهتر باشد.

فکر کنید کاپیتان آمریکا کاری را می‌کرد که همه می‌خواستند و بارنز را به مقامات تحویل می‌داد. دو احتمال وجود داشت؛ یک، مقامات متوجه پاپوش شده و او را رها می کردند. اما بارنز به دلیل اینکه راجرز خیلی سریع از او ناامید شده بود، از او ناراحت می شد. دو، مقامات به‌موقع حقیقت را نمی فهمیدند و بارنز به خاطر جنایتی که مرتکب نشده مجازات می شد‌. در هر دو مورد راجرز با پشیمانی اینکه چرا قدرت درونی خود را دنبال نکرده، مواجه می شد.

نظرات نهایی

دنبال کردن صدای درونی و اینکه خودتان باشید، کلیدی برای پیدا کردن و ایجاد قدرت درونی تان است. این همیشه ساده ترین مسیر نیست، اما رضایت بخش ترین است. قدرت درونی تان را پیدا کنید و جرئت این را داشته باشید که اجازه دهید بدرخشد.

در پایان از توجه شما همراهان گرامی و همچنین مطالعه این مقاله از وبسایت سخن امید سپاسگزارم.

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments