فعال کردن نیمکر ی راست مغز

فعال کردن نیمکر ی راست مغز

فعال سازی نیمکره راست مغز چگونه است؟ قبل از پاسخ به این پرسش باید بگوییم: «مغز از نظر جسمی به دو نیمکره تقسیم می‌شود و در حالی که هر دو نیمکره برای انجام وظایف با یکدیگر در تعامل هستند». به طور کلی تصور می‌شود که قسمت چپ مغز اطلاعات را به صورت کلامی- تحلیلی پردازش می‌کند، در حالی که قسمت سمت راست مغز بصری و شهودی تر است».

بیشتر افراد دوست دارند خلاق تر باشند. ممکن است احساس کنید که یک استعداد غیرقابل استفاده یا توانایی ایجاد خلاقیت را دارید، اما دقیقا نمی‌دانید که چیست!. نیمکره راست مغز، مرکز خلاقیت محسوب می‌شود. فعالیت‌هایی مانند موسیقی، هنر و استفاده از تخیل، عموماً به عنوان فعالیت‌های درست مغز تلقی می‌شوند. می‌توانید خلاقیت خود را تحریک کرده و بهره وری خود را از طریق تمرین‌های خاص متمرکز شده بر نیمکره راست مغز، به حداکثر برسانید؛ با وبسایت سخن امید همراه باشید.

نحوه فعال سازی نیمکره راست مغز

در زیر مراحل فعال سازی نیمکره راست مغز شرح داده شده است:

گام اول: به یک برنامه راهنمای تجسم فکری، گوش کنید. همچنین می‌توانید برنامه‌های مراقبه (مدیتیشن) یا تجسم هدایت شده را، بصورت آنلاین یا در اکثر کتابفروشی‌ها خریداری کنید.

گام دوم: آواز خواندن یا یادگیری در نواختن آلات موسیقی. به نوع جدیدی از موسیقی گوش کنید. به گفته روانشناس، تری لایلز در کتاب راز حرکت در طوفان‌های زندگی، گوش دادن به موسیقی یا اجرای موسیقی، موجب برانگیختن وتحریک لایه ی شنوایی در نیمکره راست مغز و منجر به افزایش خلاقیت می‌شود.

فعالسازی نیمکره ی راست مغز

گام سوم: در کلاس‌های هنر ثبت نام کنید، حتی اگر فکر می‌کنید استعدادی در هنر ندارید. طراحی یا نقاشی یک تصویر، می‌تواند نیمکره راست مغز را، فعال تر کند. فعالیت‌های هنری متمرکز و بصری مانند، مجسمه سازی یا نقاشی، باعث تقویت در انجام فعالیت صحیح در نیمکره راست مغز می‌شود.

گام چهارم: یک سرگرمی خلاق، مانند بافتنی، لحاف دوزی، قلاب دوزی، خیاطی یا فعالیت‌های دیگری را ایجاد کنید، که همه توجه و تمرکزتان را به خود جلب کند. پیدا کردن یک الگوی بافندگی یا مطرح کردن ایده خود، تخیل را در شما تقویت می‌کند. تمرکز بر روی ساختن یک محصولی زیبا، بخش خلاق و مفهومی ‌نیمکره راست مغز را ترغیب می‌کند.

گام پنجم: نوشتن یا نقاشی را، با بکارگیری سمتی از بدن که به آن مسلط نیستید، تمرین کنید. دست مخالف فرد، به طور کلی بر نیمکره راست مغز او، حاکم است. تحریک این نیمکره بوسیله نوشتن یا کشیدن با دست مخالف، می‌تواند به فرد کمک کند تا با آن سوی خلاقیت، بصیرت و عواطف خود در تماس باشد.

گام ششم: برای فعال سازی نیمکره راست مغز خود، چیزی را در سمت چپ میدان دید خود و چیزی را در سمت راست مشخص کنید و بین چشمانتان به جلو و عقب حرکت کنید. اعتقاد بر این است که حرکت چشم‌ها به جلو و عقب در هر دو طرف مغز، با یکدیگر ادغام می‌شوند، زیرا این کار هر دو نیمکره راست و چپ را درگیر می‌کند.

فعالسازی نیمکره ی راست مغز

گام هفتم: یک مطالعه در سال ۱۹۹۴ نشان داد، وقتی از طریق سوراخ چپ بینی خود تنفس می‌کنید، سمت راست مغز فعال تر و مسلط تر می‌شود و وقتی روند را معکوس می‌کنید (از طریق سوراخ راست بینی خود تنفس می‌کنید)، همین مسئله برای سمت چپ مغز نیز تکرار می‌شود. چرخه بینی، شامل واقعیتی است که اکثر افراد فقط یک بار از یک سوراخ بینی نفس می‌کشند و بدن، تمایل به تغییر سوراخ بینی غالب هر چهار ساعت یا بیشتر را دارد، که این امراولین بار در سال ۱۸۹۵ توسط یک متخصص آلمانی مشاهده شد. بسته به اینکه از کدام سوراخ بینی خود استفاده می‌کنید، چیزهای مختلفی در بدن و مغزتان رخ می‌دهد. آیا این باعث خلاقیت شما خواهد شد؟ ارزش تلاش را دارد.

گام هشتم: طبق برخی مطالعات، افکار مثبت و خنده دار، ممکن است باعث افزایش خلاقیت در فرد شوند. زیرا باعث تحریک فعالیت لایه جلویی مغز و سایر مناطق آن در ارتباط با تصمیم گیری و احساسات می‌شود.

گام نهم: از جمله راه‌های دیگر فعال کردن نیمکره راست مغز، علاوه بر خلاقیت، تقویت مهارت‌های شناختی اصلی است، که مغز برای تفکر، یادگیری، خواندن، به یاد آوردن، استدلال، توجه و حل مشکلات استفاده می‌کند. مغز برای مقابله و تحقق این وظایف از مجموعه ای از مهارت‌های اساسی به نام مهارت‌های شناختی استفاده می‌کند. در حقیقت، این همان مهارت‌هایی است که برای موفقیت و شکوفایی در مدرسه و کار از آن‌ها استفاده می‌کنیم و نیز مهارت‌هایی هستند که ضریب هوشی را تعیین می‌کنند.

گام دهم: برای فعال سازی نیمکره راست مغز شما به این نیمکره نیاز دارید تا به مسیری ناآشنا حرکت کنید، خواه بخواهید که یک مرحله رقص پیچیده را یاد بگیرید، در یک وضعیت جدید یوگا قرار بگیرید یا بخواهید موهای خود را کوتاه کنید.

این کار را امتحان کنید. چند قدم گام بردارید، سپس متوجه خواهید شد که چگونه بازوها در جهت مخالف پاها می‌چرخند. حالا با بازوی راست و پای راست خود به طور همزمان پیش بروید، سپس دست چپ و پای چپ را امتحان کنید. آیا این مشکل است؟ نه؟ سپس آن را به عقب انجام دهید، با چشمانی بسته. هر گونه تغییر در ابتدا سخت است، اما در نهایت قابل یادگیری است. مطمئناً مهارت جدیدی یاد خواهید گرفت. از همه مهم تر، فرصتی را برای نیمکره راست مغز خود ایجاد خواهید کرد.

فعالسازی نیمکره ی راست مغز

گام یازدهم: برای این تمرین، یک مداد را در دست راست خود بگیرید (حتی اگر چپ دست هستید) و این سؤال را بنویسید: چگونه می‌گذرد؟ سپس دست خود را عوض کنید و هر آنچه که ظاهر می‌شوند را بنویسید. نوشتن با دست مخالف ممکن است همراه با لرزش باشد، ولی اشکالی ندارد. نامرتب بودن نوشته اهمیتی ندارد و نکته مهم در این است که، نیمکره‌های دوقلوی مغز، شخصیت‌های متفاوتی دارند. سمت راست مغز، که دست چپ را کنترل می‌کند، ممکن است چیزهایی را به ما نشان دهد که، ما خودمان هم نمیدانیم که آن چیزها را می‌دانیم.

سخن پایانی

راه های فعال سازی نیمکره راست مغز در بالا به تشریح بیان شد، حال می‌توانید برای تقویت این قسمت از مغز، تمرین‌های خود را شروع کنید. فقط یادتان باشد فرآیندهای زیر هر یک نیاز به تمرین مداوم دارند تا تأثیر بلند مدت خود را به خوبی نشان دهند. بنابراین، ضروری است با برنامه ریزی شروع کنید تا به هدف خود که داشتن یک ذهن پویا و فعال است برسید

در پایان از توجه شما همراهان گرامی و همچنین مطالعه این مقاله از وبسایت سخن امید سپاسگزارم

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments