ارتباط هدفمند با همکاران

ارتباط هدفمند با همکاران

همانطور که می دانید از مهم ترین ویژگیهای یک شخص موفق توانایی برقراری روابط موثر در محیط کار است. کلیدهای اصلی روابط موثر در محیط کاری پیروی از ۴ اصل اعتماد، کار گروهی، ارتباط و احترام است. روابط موثر در محیط کار و رابطه مثبت شما با افرادی که با آنها در تعامل هستید ضمن آنکه کار را برای خودتان لذت بخش می کند سبب کار آمدی و سازندگی بیشتر در کار نیز می شود. بنابر این کسب مهارت های لازم برای روابط موثر در محیط کار لازمه موفقیت و رضایت شغلی شماست. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که مایلید در محیط کار موفق و محبوب باشید با مقاله ارتباط هدفمند با همکران که توسط تیم سایت سخن امید برای شما عزیزان گرداوری شده ، همراه باشید.

روابط موثر در محیط کار چقدر مهم است؟

از اصلی ترین مواردی که اهمیت روابط موثر در محیط کار را تشکیل می دهند می توان از فرصت های تبلیغاتی، افزایش حقوق، دستیابی به اهداف و رضایت شغلی نام برد و این ها دقیقا همان انتظاراتی است که یک شخص موفق از کار خود دارد و برای رسیدن به آن تلاش می کند. روابط موثر در محیط کار را چه کسانی شکل می دهند؟ افرادی که شما در محیط کار خود با آنها در تعامل هستید شامل همکاران، ناظران، افرادی که مدیریت می کنید همچنین مشتریان، ارباب رجوع، ارائه دهندگان خدمات و همکاران حرفه ای شما می شود. برای ایجاد روابطه مثبت و موثر در محیط کار با این افراد ممکن است زمان زیادی لازم باشد بنابراین باید ضمن داشتن هماهنگی لازم و اعتماد به نفس صبور نیز باشید. اعتماد دیگران به شما یک شبه به دست نمی آید.

ایجاد اعتماد در محیط کار

اعتمادی که شما در ذهن دیگران ایجاد می کنید سبب می شود محبوبیت و صحبت از حسن رفتار شما در افرادی که با شما در تعامل هستند بیشتر شود… صداقت از اصلی ترین نکات جلب اعتماد دیگران نسبت به شما است پس در معاملات و روابط خود با دیگران صادقانه برخورد کنید. برای جلب اعتماد دیگران در قرار ملاقات ها به موقع حضور یابید و کار خود را درست انجام دهید این مساله سبب می شود که دیگران به شما اعتماد کنند و بر شما حساب کنند. منابع، اطلاعات و شیوه کار خود را با همکارانتان به اشتراک بگذارید. به وعده های خود جامع عمل بپوشانید و اگر نتوانستید به وعده ایی که داده اید عمل کنید، عذر خواهی کنید و پیشنهاد دهید که مشکل و یا مسئله را با روش های دیگر حل کنید. اگر در کار اشتباهی مرتکب شدید مسئولیت اشتباه خود را بر عهده بگیرید و از سرزنش کردن دیگران بابت اشتباه خود به طور جدی اجتناب کنید و سعی کنید اشتباهات را تکرار نکنید. یکپارچگی اهداف و همدلی شما با مجموعه ای که در آن مشغول به کار هستید سبب می شود که اعتماد بیشتری نسبت به شما داشته باشند.

مشارکت در کار گروهی

انجام کار گروهی یا به اصطلاح کار تیمی یکی از راه های ایجاد روابط موثر در محیط کار است. همکاری در یک پروژه سبب می شود ایده های کاری راحت تر مبادله شود و افراد تواناییهای یکدیگر را بهتر درک کنند در کار گروهی سهم خود را از کار به بهترین شکل ممکن انجام دهید و به نحوی رفتار کنید که همکارانتان بر روی کمک شما حساب باز کنند. انتقاد های سازنده ای که از شما می شود را با روی خوش بپذیرید. در انجام تکالیف چالش برانگیز پیشقدم شوید. از موفقیت دیگران در کار گروهی خشنود باشید و آنها را تشویق کنید.

خوب صحبت کن

مهارت های ارتباطی خود را در محیط کار با گوش دادن و صحبت کردن بهبود بخشید. خوب به حرفهای شخص مقابل گوش دهید. به این نکته توجه داشته باشید گوش دادن فقط شنیدن کلامی که طرف مقابل به زبان می آورد نیست در واقع گوش دادن درک و شناخت دیدگاه شخص مقابل و انتظاراتش است. در هنگام صحبت کردن با افرادی که با آنها در تعامل هستید اگر مطمئن نیستید که آنچه را میگویید درک کرده اند عبارات و کلمات خود را تکرار کنید و سعی کنید مثال روشنی بیان کنید. تماس چشم در طول مکالمه بسیار تاثیر گذار است. احساسات کاملا از طریق تماس چشمی قابل درک هستند همچنین تماس چشمی به شخص مقابل میفهماند که صحبت های او برای شما مهم است و شما علاقمند به مکالمه با او هستید. حتما کارت ویزیتی داشته باشید و آن را به مشتریان، ارباب رجوع و ارائه دهندگان خدمات و … ارائه دهید تا در صورت لزوم به راحتی بتوانند با شما در تماس باشند.

با احترام رفتار کن

احترام به دیگران و اعتقادتشان یکی دیگر از راه های ایجاد روابط موثر در محیط کار است. رعایت ادب و احترام و مراعات حقوق دیگران از جمله مواردی می باشند که به راحتی می توانند قدرت فردی شما را افزایش دهند باید توجه داشت قدرتی که همراه با محبوبیت باشد هیچگاه از بین نمی رود. رابطه مثبت با همکاران و سایر افرادی که با آنها در تعامل هستید باید بر مبنای احترام به حریم شخصی، مقام و شخصیت آنها باشد.

نیاز به پذیرش و دوست داشته شدن

همه ما دوست داریم که دیگران ما را صمیمانه دوست داشته باشند، با ما درست رفتار کنند و برایمان ارزش و اهمیت قائل شوند. هر چقدر خودمان بیشتر با ملاحظه و متین رفتار کنیم دیگران نیز به همان روش با ما رفتار می کنند. بنابر این در محیط کار به دیدگاه سایرین علاقمند باشید واحترام بگذارید و اگر با دیدگاه شما متفاوت است، نظر و دیدگاه خود را مودبانه به اشتراک بگذارید. از ارسال ایمیل و پیام های غیر کاری و بازگویی داستان ها و خاطرات شخصی طولانی خود بپرهیزید. اگر با همکارنتان در یک فضای مشترک کار می کنید چیزهایی که سبب حواس پرتی می شود مانند گوش دادن به رادیو، موسیقی مورد علاقه شخصی، بلند خواندن پیام ها، تماس های تلفنی طولانی و غیر ضروری جدا خود داری کنید.

بنابراین می توان این نتیجه را گرفت که مهارت و توانایی برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار با دیگران موفقیت شما را تضمین می کند. اگر شما ویژگی های بالا را ندارید فقط کافیست که تصمیم بگیرید از همین لحظه و تمرین کنید. کسب این مهارت مهم و ضروری در زندگی اجتماعی چندان مشکل نیست راهکارهای ارائه شده را پیش بگیرید و صبور باشید موفقیت برازنده شماست.

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments