آموزش مثبت اندیشی به خردسالان

آموزش مثبت اندیشی به خردسالان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت و باتوجه به شخصیت و روحیات کودک خود عمل کنید.

مثبت‌اندیش ماندن راحت نیست، به‌خصوص برای کودکان. اما داشتن نگرش مثبت به آنها کمک می‌کند بهتر با مشکلات روبه‌رو شوند و سالم‌تر رشد کنند. آموزش چگونگی تبدیل نگرشی منفی به نگرشی مثبت ابزار مهمی است که می‌توانید به آنها بدهید تا در طول زندگی از آن استفاده کنند. در این مقاله از سایت سخن امید روش‌های آموزش مثبت اندیشی به کودکان و تمرینات مثبت اندیشی مناسب کودکان را به شما معرفی می‌کنیم.

گام اول آموزش مثبت اندیشی به کودکان

اولین کاری که می‌توانید به عنوان والد انجام دهید، آموزش معنی درست مثبت اندیشی به فرزندتان است. شاید کودک نتواند تجربه‌ای منفی را به‌راحتی از یاد ببرد، اما باید او را به دیدن جنبه‌های مثبت چیزها در موقعیت‌های مختلف تشویق کرد. داشتن نگرش مثبت به‌معنی نادیده‌گرفتن واقعیت نیست، بلکه به‌معنی‌ یادگیری دیدن خوبی‌ها و پرهیز از گله و شکایت بیجاست. خب چطور می‌توان مثبت اندیشی را به کودک آموزش داد؟ در ادامه روش‌ها و تمریناتی را به شما پیشنهاد داده‌ایم.

۱. برای فرزند خود الگوی مثبت‌اندیشی باشید

داشتن ذهنیت مثبت در گفتار و رفتار بهترین شیوه آموزش مثبت اندیشی به کودکان است. کودکان از والدین خود تقلید می‌کنند، پس حواستان به گفتار و رفتار خود باشد و برخلاف آنچه می‌گویید رفتار نکنید.

۲. آموزش مثبت اندیشی به کودکان را از خانه شروع کنید

محیط خانه را گرم و صمیمی کنید. از سرزنش‌کردن کودک بپرهیزید. به او آزادی بدهید و بگذارید گاهی اشتباه کند. شیوه حل مسئله و یافتن راه‌حل‌ها را‌ به او آموزش دهید و از همه مهم‌تر به او بیاموزید که هدف زندگی زیست شادمانه است.

۳. به کودکان اجازه بدهید فعالیت‌های دلخواهشان را انجام بدهند

کودکان خود را به فعالیت‌های مفرح ‌و آموزنده تشویق کنید. این فعالیت‌ها نقش مهمی در رشد اعتمادبه‌نفس و حس ارزشمندی آنان دارند. یکی از روش‌های مؤثر آموزش مثبت اندیشی به کودکان این است که به آنها اجازه بدهید درک کنند دنیا فقط خانه و مدرسه نیست و استعدادهایی دارند که می‌توانند آنها را کشف و شکوفا کنند.

۴. خنده و شادی بهترین شیوه ابراز مثبت‌اندیشی است

اگر در جایگاه والد نتوانید راحت بخندید، قطعا نمی‌توانید مثبت‌اندیشی را به کودک خود آموزش بدهید چراکه خودتان فاقد آن هستید. خنده‌رویی و لبخندزدن به کودک حتی در شرایط دشوار زندگی، بهترین شیوه آموزش مثبت اندیشی به کودکان است.

سخن امید

۵. به یکدیگر اعتماد کنید

شما و فرزندتان باید بتوانید درباره آنچه در ذهن و قلبتان می‌گذرد با هم صحبت کنید. این مکالمه نشان می‌دهد که به هم اعتماد دارید. هر روز زمانی را به صحبت‌کردن با هم و اشتراک‌گذاری تجربیات روزانه اختصاص دهید و اگر روز سختی را گذرانده‌اید، درباره درس‌هایی که آموخته‌اید گفت‌وگو کنید.

۶. اعتمادبه‌نفس کودکتان را افزایش دهید

والدین باید مطمئن باشند که کودکشان حس خوبی به خودش دارد و همواره می‌تواند برای مواجهه با مشکلات روی کمک پدر و مادرش حساب باز کند. هرگز کودکان خود را با یکدیگر یا با فرزندان دیگران مقایسه نکنید. جملاتی مانند «کاش تو هم مثل خواهرت بودی» یا «چرا نمی‌تونی مثل بچه فلانی کارت رو درست انجام بدی» آثار مخربی روی اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس کودک دارند و قطعا مثبت‌اندیشی کودک را نیز از بین می‌برند.

تفاوت‌های کودکان خود را بپذیرید و بدانید که ممکن است مقدار اعتمادبه‌نفس آنها متفاوت باشد. با‌ آموزش مثبت اندیشی به کودکان یاد بدهید که حس خوبی به خودشان داشته باشند و از تفاوت‌های خود برای شکل‌دادنِ شخصیت منحصربه‌فردشان استفاده کنند.

۷. با کلمات مثبت بازی کنید

تعدادی از واژه‌های مرتبط با مثبت‌اندیشی را روی کاغذ بنویسید، مثلا:

نگرش؛

مثبت؛

خوبی؛

تلاش؛

امیدواری.

از فرزند خود بخواهید با هرکدام از این کلمه‌ها جمله‌ای بسازد. نیازی نیست این جملات سخت و پیچیده باشند. با ساختن این جمله‌ها، کودک واژه‌های مرتبط با مثبت‌اندیشی را می‌آموزد و به ذهن می‌سپارد و هر بار که این واژه‌ها را بشنود، یاد آن جملات مثبت می‌افتد.

سخن امید

۸. با کودکتان «سؤال و جواب» بازی کنید

بازی دیگر برای آموزش مثبت اندیشی به کودکان، طراحی تعدادی پرسش درباره مثبت‌اندیشی و ویژگی‌های افراد مثبت‌اندیش است. از کودک خود بخواهید به این پرسش‌ها پاسخ بدهد. بسته به توانایی خواندن و نوشتن کودک، می‌توانید از او بخواهید برایتان بنویسد یا پاسخ‌هایش را به شما بگوید. چند نمونه از این پرسش‌ها عبارت‌اند از:

نام کسی را بنویس که فکر می‌کنی نگرش (افکار) مثبت دارد و بگو او چطور حرف می‌زند یا رفتار می‌کند که او را مثبت‌اندیش می‌کند؟

نام کسی را بنویس که فکر می‌کنی نگرش منفی دارد. کدام ویژگی‌هایش باعث شده فکر کنی او منفی‌نگر است؟

به‌نظرت چه چیزها یا افرادی باعث می‌شوند کسی منفی‌نگر بشود؟

فکر می‌کنی می‌توانی یک روز نگرش منفی داشته باشی و روز دیگر نگرش مثبت؟ چرا بله یا چرا نه؟ چه چیزی روی این مسئله تاثیر می‌گذارد؟

به‌نظرت می‌شود وقتی چیزها مطابق میل ما پیش نمی‌رود باز هم نگرش مثبت داشت؟ دلیل پاسخ مثبت یا منفی‌ات را توضیح بده.

چیزی دور و برت هست که با تغییر آن بخواهی نگرش مثبت خود را تقویت کنی؟

اگر اتفاق بدی برایت افتاده، آیا کاری هست که با انجام‌دادنش نگرش مثبت خودت را حفظ کنی؟ برایم تعریف کن.

۹. با کودک «شرایط را تغییر بده» بازی کنید

این بازی مکمل فعالیت قبلی است. در این بازی باید بکوشید کودک را ترغیب کنید مشکلات و مسائلش را در ۶ حوزه بنویسد که این ۶ حوزه به‌ترتیب عبارت‌اند از:

مدرسه؛

دوستان؛

خانواده؛

شرایط خانه؛

تصویری که کودک از خودش دارد؛

فعالیت‌ها و برنامه‌ها؛

سخن امید

یک کاغذ و قلم در اختیار کودکتان قرار بدهید و از او بخواهید آن را به ۶ بخش تقسیم کند. سپس از او بخواهید مشکلات و مسائلش در هر یک از ۶ حوزه را در بخش مربوطه بنویسید. مثلا اگر با برادرش دچار مشکل شده است، آن را در بخش خانواده بنویسد. (یا اگر هنوز نوشتن بلد نیست، شما برایش بنویسید.)

بعد با کمک او هر مشکل را به یک سؤال تبدیل کنید، مثلا بپرسید «چرا با برادرم دچار مشکل شده‌ام؟» یا «چطور می‌توانم با برادرم بهتر کنار بیایم؟»

وقتی همه مسائل نوشته و پرسش‌هایشان مشخص شدند، از او بخواهید برای سؤالات طرح‌شده پاسخی پیدا کند. برای ترغیب او می‌توانید این پرسش‌ها را از او بپرسید:

چه حسی به این مسئله داری؟

از داشتن این مشکل خوشحالی یا دلت می‌خواهد حلش کنی؟

دیگران را به‌خاطر این مسئله سرزنش می‌کنی؟

اگر مسئله را حل نکنی، در کوتاه‌مدت و بلندمدت چه پیش خواهد آمد؟

چه کارهای کوچکی می‌توانی انجام بدهی که به حل مشکل کمک کند؟

چطور نگرش و نوع نگاهت به مسئله را تغییر می‌دهی تا بتوانی مشکلت را حل کنی؟

وقتی مشکلت را حل کردی، چه می‌شود؟ (چه تغییر مثبتی رخ خواهد داد؟)

پرسیدن این سؤالات از کودک به او کمک می‌کند مسئله را بازبینی و راه‌‌حل‌های احتمالی را پیدا کند. این شیوه فقط به تقویت مثبت‌اندیشی منجر نمی‌شود، بلکه توانایی حل مسئله کودکان را نیز پرورش می‌دهد. کودک شما چقدر مثبت‌اندیشی را بلد است؟ شما چطور داشتن نگرش مثبت را به او آموزش می‌دهید؟ از روش‌های مؤثر و تجربه‌تان در این زمینه با ما بگویید

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments