مهم ترین نکات کلیدی سخنرانی

مهم ترین نکات کلیدی سخنرانی

در این مطلب از سایت سخن امید قصد داریم ۲۰ مورد از طلایی‌ترین و کلیدی ترین نکات سخنرانی در جمع را به شما همراهان سایت سخن امید معرفی کنیم و درباره هر کدام، توضیحات مفیدی ارائه دهیم. اگر احساس می‌کنید که فاقد مهارت کافی در ایراد سخنرانی هستید یا آن‌قدر که دلتان می‌خواهد نمی‌توانید نظر مخاطبان را به گفته‌هایتان جلب کنید، حتماً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

۱٫ مخاطبانتان را بشناسید

اگر قرار باشد از بین نکات سخنرانی در جمع، سه مورد را گلچین کنیم، شناخت مخاطب قطعاً یکی از آن‌هاست. شما باید این کار را قبل از انتخاب موضوع سخنرانی و تولید محتوا برای آن انجام دهید. زیرا بسته به اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند، موضوع و محتوای سخنرانی‌تان می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

حتی اگر قرار است برای دو گروه از مخاطبان به‌طور جداگانه، سخنرانی مشابهی داشته باشید باز هم قدری زمان بگذارید و شکل ارائه‌ی هر سخنرانی را متناسب با مکان و افرادی که شنونده‌ی صحبت‌هایتان هستند، تغییر دهید. یکسانی موضوع سخنرانی نباید شما را از توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر گروه از مخاطبان غافل کند. صحنه‌آرایی، اسلایدها، مثال‌ها و همین‌طور حکایاتی که تعریف می‌کنید، ازجمله مؤلفه‌های متغیری هستند که به‌واسطه آن‌ها می‌توانید یک سخنرانی مشابه را برای مخاطبان مختلف، شخصی‌سازی کنید.

۲٫ یک ارائه بصری جذاب تهیه کنید

جذابیت بصریِ ارائه از دیگر نکات سخنرانی در جمع است. سخنرانی باید با جاذبه‌های بصری همراه باشد تا نظر مخاطبان را بهتر به خودش جلب کند. این بهترین روش برای حصول اطمینان از همراهی آن‌ها با شماست. درواقع شما باید هنرتان در سخنوری را با مهارتتان در طراحی اسلایدهای جذاب ترکیب کنید تا شش‌دانگ حواس مخاطب از ابتدا تا انتها با شما باشد.

اگر هیچ ایده‌ای درباره ارائه اسلایدهای جذاب ندارید، نگران نباشید. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید ده‌ها و صدها قالب حرفه‌ای برای پاورپوینت پیدا کنید و با کمی خلاقیت و ظرافت، اسلایدهایی بسازید که در نوع خودشان منحصربه‌فرد هستند. این کار را می‌توانید به شیوه‌های مختلفی انجام دهید؛ فقط حواستان باشد که با ایجاد اسلایدهای سیاه و سفیدی که استفاده از بالت پوینت، اوج خلاقیت به‌کاررفته در آن‌هاست، مخاطبانتان را از همان ابتدا خسته و کسل نکنید! اگر موضوع و محتوای سخنرانی ایجاب می‌کند، می‌توانید از ابزارهای کمک بصری مختلف بهره بگیرید.

۳٫ در مقابل آینه و در برابر دیگران تمرین کنید

یکی دیگر از تکنیک‌ها و نکات سخنرانی در جمع که به کاهش یا رفع ترس و استرس کمک بسیار زیادی می‌کند، سخنرانی کردن در مقابل آینه و تماشای شکل اجرایتان است؛ بنابراین حتماً این کار را انجام دهید. بعد از آنکه احساس کردید که به سطح مطلوبی از مهارت رسیده‌اید، نوبت آن است که در مقابل دیگران هم به‌صورت تمرینی سخنرانی کنید. برای این کار می‌توانید از دوستان، اعضای خانواده یا همکارانتان بخواهید که مخاطبان تمرینی شما باشند.

با طی این دو مرحله به سطح آمادگی بسیار مطلوبی برای سخنرانی در جمع می‌رسید. همیشه بهتر است کار را از کم (تمرین انفرادی در مقابل آینه) شروع کنید تا مهارت و تسلطتان، طی یک فرایند منطقی، به‌طور تدریجی و مستمر بهبود یابد.

سخنرانی در جمع

۴٫ به اندازه کافی تمرین کنید

آگاهی از نکات سخنرانی در جمع، بدون اقدام عملی و تمرین کردن هیچ فایده‌ای برایتان ندارد.تمرین، تمرین و باز هم تمرین! این تنها فرمول قطعیِ موفقیت در ایراد سخنرانی عمومی است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به خودتان دردسر ندهید و در جستجوی معجزه و فرمول‌های عجیب و غریب نباشید! تمرین است که در کنترل انرژی‌های منفی و پالس‌های هیجانی ناخوشایند کمکتان می‌کند و باعث می‌شود تا روی صحنه، تا آنجا که می‌توانید عملکردی طبیعی و کم نقص داشته باشید.

اسلایدهایتان را بخوانید و در صورت نیاز از حروف اختصاری و نشانه‌هایی که در یادآوری محتوای هر بخش از سخنرانی به شما کمک می‌کنند، استفاده کنید. این کار، احتمال فراموشی محتوا را به حداقل می‌رساند.

یادتان باشد که قرار است “سخنرانی” کنید؛ بنابراین نباید این کار را با روخوانی سریع اسلایدها در مقابل جمع اشتباه بگیرید. یک نوار کاست ضبط‌شده هم می‌تواند این کار را انجام دهد! اینکه حین بیان مطالب، چشم‌هایتان به نمایشگر لپ‌تاپ دوخته شود یا دائماً به من‌من کردن بیفتید، اصلاً جالب نیست؛ پس تا می‌توانید تمرین کنید و تسلطتان را روی محتوای اسلایدها به حداکثر برسانید. برای انجام هر چه بهتر این کار، پیشنهاد می‌کنیم آن را به روزهای آخر موکول نکنید.

سخنرانی در جمع

۵٫ دلی صحبت کنید

از دیگر نکات سخنرانی در جمع، دلی حرف زدن است که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد. از قدیم هم گفته‌اند که آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند! سخنرانی دانشجویان در جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه‌ها را احتمالاً می‌توانیم یکی از کسل‌کننده‌ترین رویدادهای جمعی بدانیم. سخنرانی‌هایی که اغلب آن‌ها نه‌تنها نکته جدیدی ندارند بلکه هیچ تأثیری هم روی مخاطبان نمی‌گذارند.

بااین‌حال در سال ۲۰۱۶، جوانی به اسم Donavan Livingston این روال کسل‌کننده را تغییر داد. او سخنرانی‌اش را با اطمینان و بیان یک نقل‌قول آغاز کرد. روشی قدیمی و البته امتحان پس داده که تاکنون به‌کرات مورد استفاده قرار گرفته است. اما بعد از بیان نقل‌قول بود که لیوینگستون با نمایش شگفت‌انگیز توأم با خلاقیتش، همه قواعد را بر هم زد.

او به جای نطق‌های تکراری و فرمالیته یا صحبت کردن درباره آرزوهای خوب، یک شعر شنیدنی خواند و تصویرسازی این شعر آن‌قدر قوی بود که توانست همه مخاطبان را از نظر عاطفی تحت تأثیر قرار دهد. سخنرانی داناوان از آن زمان تاکنون بیشتر از ۱۷۰ هزار بار Share شده و حدود ۸ میلیون بازدیدکننده داشته است که می‌توانید این سخنرانی را اینجا ببینید.

اگر شما هم می‌خواهید سخنرانی خاطره‌انگیزی داشته باشید، لزوماً نباید از قواعد از پیش تعیین‌شده پیروی کنید. شما هم می‌توانید شبیه داناوان لیوینگستون، ساختارهای قدیمی را بشکنید و به جای تکرار مکررات، با بیان حرف‌های دلی و متفاوت، به قول گفتنی، طرحی نو دراندازید. با در نظر داشتن این مورد از نکات سخنرانی در جمع می‌توانید غوغایی به پا کنید!

۶٫ از وسایل به شکلی هوشمندانه و خلاقانه استفاده کنید

هوشمندی و خلاقیت را هم باید یکی از نکات سخنرانی در جمع بدانیم. گاهی بهترین روش برای یک ارائه متمایز در برابر حضار و جلب‌توجه و حمایت آن‌ها، استفاده هوشمندانه و خلاقانه از وسایل و ابزارهاست. صحت این ادعا را می‌توان در سخنرانی معروف محمد قحطانی که جایزه سخنرانی عمومی در مسابقه جهانی Toastmaster را تصاحب کرد، دید.

این سخنران عربستانی توانست روی صحنه، احساس شگفتی و غافلگیری را در مخاطبانش برانگیزد. او ناگهان دست در جیبش کرد و یک نخ سیگار بیرون آورد. سپس سیگار را روی لبش گذاشت و با وجود تظاهر به روشن کردن آن با آتش فندک، از انجام این کار امتناع کرد. قحطانی در ادامه سخنانش، با ذکر چند آمار شگفت‌انگیز که بعداً به ساختگی بودنشان اعتراف کرد، باعث خنده حضار شد. تا این لحظه از سخنرانی، تماشاگران به معنای واقعی کلمه میخکوب شده بودند. اگر می‌خواهید بدانید بعدش چه اتفاقی افتاد، ویدئوی سخنرانی جذاب محمد قحطانی را در اینجا مشاهده کنید.

قحطانی به‌واسطه شروع نامتعارفی که با شوخ‌طبعی و حالات چهره مؤثر آمیخته شده بود، توجه مخاطبان را خیلی زود به خودش جلب کرد و به همین دلیل، زمانی که می‌خواست پیام اصلی سخنرانی را برساند، زمینه پذیرش آن را از قبل در آن‌ها ایجاد کرده بود. او گفت: کلمات، قدرت دارند؛ کلمات، قدرت هستند؛ کلمات می‌توانند قدرت شما باشند.

سخنرانی در جمع

۷٫ صریح و روراست باشید

صراحت و روراستی، دو مؤلفه‌ای هستند که شاید آن‌قدر که لازم است، بین نکات سخنرانی در جمع مورد توجه قرار نگرفته‌اند. ارائه یک پیام قدرتمند و نافذ، مستلزم این است که گوینده آن را به جان و قلب مخاطب وارد کند. کایتلین جنر می‌تواند مثال خوبی در این خصوص باشد. او در سخنرانی پذیرش برای دریافت جایزه شجاعت آرتور اش (Arthur Ashe Courage Award) توانست مخاطبانش را از طریق کلام واضح و صریح با خود همراه سازد.

وقتی به گزیده پیام‌های کایتلین جنر گوش می‌دهید، می‌توانید فرایند ایجاد عواطف را احساس کنید. زمانی که او داستانش را برای مخاطبان تعریف می‌کند و مصمم می‌شود که نوع نگاه به مسئله ترا جنسیتی و نحوه رفتار با زنان و مردان ترنس را تغییر دهد، مخاطبان با تک‌تک واژه‌هایی که بر زبان می‌آورد، همراه هستند.

جنر نه‌تنها در جلب‌توجه مخاطبان بسیار عالی عمل کرد، بلکه در حفظ این توجه نیز کاملاً موفق بود. او این کار را از طریق روایت حکایات زندگی شخصی‌اش انجام داد. بیان حکایات شخصی هنوز هم که هنوز است یکی از بهترین تکنیک‌ها و مهم‌ترین نکات سخنرانی در جمع محسوب می‌شود. حالا در این میان هر چقدر ماجرا غیرمعمول‌تر و نامتعارف‌تر باشد، مخاطب بیشتر مجذوب آن می‌شود.

به این نکته هم توجه داشته باشید که خانم جنر حین صحبت کردن، از هرگونه تعریف و تمجید درباره خودش اجتناب کرد و این اجتناب نیز بی‌تردید در افزایش اثرگذاری سخنانش نقش مهمی داشت. او در عوض، روی تأثیر تصمیمش بر اطرافیان  و مشخصاً افرادی که با جنسیت رسمی‌شان مشکل داشتند، متمرکز شد. آنچه او انجام داد ترغیب این افراد به برداشتن گام‌های عملی برای حل این مشکل بود تا آن‌ها نیز بتوانند از زندگی کردن، لذت ببرند.

او در سخنانش لاف نمی‌زد و اغراق هم نمی‌کرد. سبک گفتگوی مستقیم و صریح کایتلین برای مخاطبانش بسیار دلپذیر بود و توانست آن‌ها را از شروع تا پایان سخنرانی، همراه و همگام نگه دارد.

سوال

۸٫ با یک سوال شروع کنید

سؤال پرسیدن، یکی دیگر از تکنیک‌ها و نکات سخنرانی در جمع است. تشریح یک داستان شنیدنی درست مانند آنچه کایتلین انجام داد، در جذب مخاطبان بسیار خوب عمل می‌کند اما وقتی داستان‌گویی را با یک تکنیک عالی دیگر ترکیب کنید، قدرت جذب سخنانتان چند برابر می‌شود. این تکنیک عالی، سؤال پرسیدن از مخاطبان است. وقتی معلم خودیاری، خانم امی مورین (Amy Morin) این کار را در سخنرانی معروفش به نام راز قدرتمند شدن از نظر ذهنی انجام داد، مخاطبان را در جایشان میخکوب کرد. او در ابتدای سخنرانی، داستانی درباره دوستش تعریف می‌کند و در ادامه از مخاطبانش یک سؤال می‌پرسد که می‌توانید فیلم سخنرانی‌اش را اینجا ببینید.

امی مورین یک مددکار اجتماعی، روان‌پزشک و مربی رسمی دانشگاه نورت‌ایسترن در بوستون است که در ایجاد پل ارتباطی با مخاطبانش، مهارت فوق‌العاده‌ای دارد. او علاوه بر ایجاد این پل ارتباطی، کاری می‌کند که مخاطبان از این پل بالا بیایند و خودشان به سوی او حرکت کنند. او به‌خوبی می‌داند که چطور از بهترین تکنیک‌ها به شکلی کاملاً طبیعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان استفاده کند درحالی‌که مخاطبان نمی‌دانند که آنچه تجربه می‌کنند، درواقع مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها و تکنیک‌های حرفه‌ایِ علمِ ارائه است.

اگر می‌خواهید در سخنرانی، یک داستان شخصی بگویید، باید مطمئن شوید که این داستان ارتباط و پیوستگی کافی و مناسبی با موضوع بحث دارد. علاوه بر این، تشریح داستانتان نباید بیشتر از یک یا دو دقیقه طول بکشد. اگر هم قصد طرح پرسشی را دارید که مخاطبان را به تفکر وادارد، سعی کنید سؤالتان بسیار دقیق و واضح باشد. ابتدای سخنرانی، زمان مناسبی برای طرح پرسش‌هایی نیست که پاسخگویی به آن‌ها مستلزم استدلال و بحث آزاد است. به‌عنوان مثال، مانند امی مورین، از مخاطبان یک سؤال مستقیم و واضح درباره واکنش یا احساس آنی آن‌ها نسبت به یک پدیده یا محرک بپرسید. سؤالی سرراست که در همان لحظه بتوانید پاسخ سرراستی برای آن دریافت کنید.

۹٫ سخنرانی را با یک سوال تمام کنید

درست مثل آغاز کردن، پایان دادن به سخنرانی با یک سؤال هم می‌تواند جذاب باشد. با این روش، فکر افراد را با موضوع سخنرانی و اینکه چطور می‌توانند از محتوای آن در زندگی شخصی یا حرفه‌ای‌ استفاده کنند، درگیر نگه می‌دارید.

اتمام سخنرانی با یک سؤال، راهی عالی برای الهام بخشی یا ایجاد انگیزه در مخاطبان است و کمک می‌کند آن‌ها گفته‌هایتان را مدت بیشتری در ذهنشان نگه دارند؛ حتی شاید تا همیشه!

۱۰٫ مفاهیم پیچیده را ساده کنید

ساده‌سازی، یکی دیگر از مهم‌ترین نکات سخنرانی در جمع است و زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بخواهید درباره موضوع یا مفهوم پیچیده‌ای صحبت کنید. در این شرایط شما باید آن موضوع یا مفهوم را به شکلی تجزیه کنید که درک آن برای شنونده آسان باشد. سخنرانی معروف دن گیلبرت درباره علم شگفت‌انگیز شادی، مثال خوبی برای ساده‌سازی مفاهیم است.

گیلبرت در این سخنرانی محتوای حرف‌هایش را با توضیح چگونگی عملکرد مغز انسان و نحوه شکل‌گیری قضاوت‌های شناختی تشریح می‌کند. سپس بیان می‌کند که همه ما می‌توانیم به دلیل پیش‌فرض‌های ذهنی و تفسیرهای شناختی نادرست، در فرایند قضاوت درباره خوشبختی یا بدبختی خودمان، مرتکب خطا شویم.

گیلبرت برای مخاطبان روشن می‌کند که آن‌ها می‌توانند ایده‌هایی را که منجر به شکل‌گیری تجارب زندگی می‌شوند، قبل از پیاده‌سازی در عمل، مورد آزمایش قرار دهند. او مفاهیم پیچیده‌ای مثل شبیه‌ساز تجربه و خطای شناختی در ارزیابی تأثیر احساسات را طوری بیان می‌کند که همه مخاطبان به‌خوبی می‌فهمند که چطور ممکن است در قضاوتشان درباره خود و زندگی، گمراه شوند. وقتی از این واکنش‌های مغزی و شناختی آگاهی پیدا کنیم، می‌توانیم بر آن‌ها مسلط شویم و درنتیجه قادر خواهیم بود که از تجاربمان در زندگی، ارزیابی مثبت‌تری داشته باشیم.

علیرغم تعدد و تنوع تکنیک‌های و نکات سخنرانی در جمع که می‌توان به فراخور موقعیت از آن‌ها استفاده کرد، وجود برخی ویژگی‌ها از الزامات و پیش‌شرط‌های ثابت یک ارائه‌ی خوب هستند. اصلی‌ترین دلیل گوش دادن مخاطبان به سخنان شما این است که آن‌ها می‌خواهند از شما چیزی یاد بگیرند. به عبارت دیگر، خروجی سخنان شما برای آن‌ها باید ارزشمند باشد. بنابراین وقتی درباره مفهوم دشواری حرف می‌زنید، باید حتماً آن را طوری بیان کنید که مخاطبان بتوانند آن را درک کنند. تنها در این صورت است که می‌توانید انتظار آن‌ها را از شنیدن حرف‌هایتان، برآورده کنید. با وجود اهمیت عنصر نمایش و هنر اجرا روی صحنه، آنچه بیش از همه اهمیت دارد، ارزش محتوای گفته‌هایتان برای مخاطبان است.

نکات کلیدی سخنرانی

۱۱٫ وسایل و ابزارهای مورد استفاده را تست کنید

محکم‌کاری را هم باید از نکات سخنرانی در جمع بدانیم! برای اینکه در مقابل مخاطبان با مشکلات و خطاهای احتمالی ناشی از به‌کارگیری فناوری روبرو نشوید، حتماً تمام وسایل و ابزارهایی را که قرار است حین ایراد سخنرانی از آن‌ها استفاده کنید، مورد آزمایش قرار دهید. این تست را می‌توان روی کلیکر اسلایدها، لپ‌تاپ، پروژکتور و اساساً هر ابزاری که قرار است به نوعی در سخنرانی از آن استفاده کنید، انجام دهید.

آشنایی با نحوه استفاده از ابزارهای مختلف، احتمال بروز خطا حین سخنرانی را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد و از این طریق آرامش ذهنی بیشتری برایتان فراهم می‌کند.

۱۲٫ با مخاطبان تماس چشمی برقرار کنید

برقراری تماس چشمی، پای ثابت نکات سخنرانی در جمع است که همه سخنرانان خوب در انجام آن مهارت زیادی دارند؛ بنابراین اگر می‌خواهید جزء بهترین‌ها باشید، باید این ویژگی را در خودتان ایجاد یا تقویت کنید. حین صحبت کردن، به اطرافتان نگاه کنید و حاضران در جلسه سخنرانی را مستقیماً خطاب قرار دهید. با انجام این کار، علاوه بر داشتن احساس راحتی بیشتر حین ایراد سخنرانی، به مخاطبان هم کمک می‌کنید که با شما و حرف‌هایتان، ارتباط و درگیری بیشتری داشته باشند.

۱۳٫ فضایی برای تنفس باقی بگذارید

این مورد از نکات سخنرانی در جمع، تا حد زیادی از تکنیک قبل ناشی می‌شود. وقتی آهسته صحبت می‌کنید، درواقع به خودتان فرصتی برای تنفس می‌دهید.

عجله در صحبت کردن، نه‌تنها مانع استمرار همراهی مخاطبان می‌شود ، بلکه باعث می‌شود خیلی زود از نفس بیفتید و با به شماره افتادن نفس‌هایتان، عملکردتان هم خراب می‌شود. بنابراین با ریتمی حرف بزنید که جایی برای نفس کشیدن باقی بماند. در این میان، گاهی هم عمیق‌تر نفس بکشید. تنفس عمیق روشی عالی برای رفع یا کاهش ترس حضور در صحنه و کسب اعتمادبه‌نفس بیشتر است

نکات کلیدی سخنرانی

۱۴٫ آهسته‌تر از حالت معمول، صحبت کنید

یکی از اساسی‌ترین نکات سخنرانی در جمع، ریتم صحبت کردن است. اغلب افراد وقتی احساس اضطراب و تشویش می‌کنند یا ترس از سخنرانی دارند، بی‌آنکه خودشان متوجه شوند، با ریتم سریع‌تری صحبت می‌کنند. برای اجتناب از اُفتادن در این دام، باید از آن آگاه باشید.

وقتی با سرعت زیاد صحبت کنید، مخاطبان پیام گفته‌هایتان را به‌خوبی درک نمی‌کنند زیرا دائماً در تلاش هستند که قوه‌ی ادراکشان را با ریتم سریع صحبت کردن شما هماهنگ و همگام کنند. جالب است بدانید که حتی ریتم صحبت کردن در حالت عادی هم برای سخنرانی، معمولاً چندان مناسب نیست و سریع و تند ارزیابی می‌شود.

برای ایراد یک سخنرانی خوب باید از هر واژه‌ای که بر زبانتان می‌آید، کاملاً آگاه باشید. شما باید آهسته‌تر از ریتمی که در حالت عادی صحبت می‌کنید، حرف بزنید تا نکات و پیام‌های اصلی بحث، در ذهن مخاطبان تبلور یابند. یک راهکار خوب دیگر برای این منظور آن است که بعد از بیان هر نکته مهم، چند ثانیه به نشانه تأکید، مکث کنید تا آن نکته به‌خوبی در ذهن شنوندگان، جا بیفتند و اصطلاحاً ته‌نشین شود. خلاصه اینکه آهسته صحبت کردن و مکث کردن را به‌عنوان دو مورد از مهم‌ترین نکات سخنرانی در جمع از یاد نبرید.

۱۵٫ برای بهبود عملکردتان، بازخورد بخواهید

بازخورد گرفتن از دیگر نکات سخنرانی در جمع است. بعد از اتمام جلسه سخنرانی، حتماً از همکاران و سایر حاضران در جلسه که به آن‌ها اعتماد دارید، درباره عملکردتان بازخورد بگیرید و از بازخوردهایی که می‌گیرید، برای بهبود و ارتقای مهارت‌هایتان در امر ارائه استفاده کنید. هم‌زمان که با صحبت کردن در جمع احساس راحتی بیشتری پیدا می‌کنید، دریافت بازخورد این اطمینان را ایجاد می‌کند تا در رویدادهای مشابهِ آتی، ارائه بهتری داشته باشید. این رویداد می‌تواند یک سخنرانی TED، جشن عروسی یک دوست و موقعیت‌هایی از این قبیل باشد.

۱۶٫ صحنه سخنرانی را بشناسید

آشنایی با فضا و محیط سخنرانی نیز به اندازه تست تجهیزاتی که قرار است از آن‌ها استفاده کنید، اهمیت دارد. بنابراین سعی کنید آگاهی و شناخت بیشتری از صحنه کسب کنید. حتی اگر این آگاهی از طریق شبیه‌سازی فضا باشد.

شاید استیجی که قرار است برای سخنرانی روی آن ظاهر شوید، مساحت زیادی داشته باشد. در این صورت شما هم حین تمرین سخنرانی، ثابت نمانید و طوری قدم بزنید که بتوانید فضا را با حضور فیزیکی‌تان به بهترین شکل ممکن پوشش دهید. آیا قرار است برای سخنرانی پشت تریبون قرار بگیرید؟ اگر این‌طور است آوردن برخی لوازم جانبی مثل یادداشت‌هایی که فرایند یادآوری گفته‌ها را برایتان تسهیل می‌کنند، اقدامی مفید و منطقی خواهد بود.

اگر می‌توانید بهتر است چند دقیقه‌ای زودتر از ساعت مقرر در محل سخنرانی و روی صحنه حضور یابید و یک اجرای آزمایشی داشته باشید تا با قرار گرفتن در جَوِ محوطه، سطح آمادگی‌تان را برای اجرای اصلی افزایش دهید. البته این فقط یک نکته فرعی از میان نکات سخنرانی در جمع است؛ بنابراین مطمئن باشید که اگر هم انجام این کار برایتان مقدور نبود، آسمان به زمین نیامده است!

نکات کلیدی سخنرانی

۱۷٫ از برنامه‌ریزی و ساختار سخنرانی غافل نمانید

تا آنجا که می‌توانید خود را آماده سخنرانی کنید. حین تهیه اسلایدها، مطمئن شوید که توالی منطقی و درستی برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید و نکات اصلی سخنرانی را در ساختار مناسبی گنجانده‌اید.

ایجاد یک ساختار منسجم باعث می‌شود که گفته‌هایتان از ابتدا تا انتها مسیر خوبی را دنبال کنند و زنجیروار و بدون گسستگی، بر گوش جان مخاطب بنشینند. شما باید سخنرانی‌تان را به سه بخش کلی یعنی مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری تقسیم کنید و دقیقاً بدانید که در هر بخش به چه نکاتی باید اشاره کنید؟ بهترین حالت این است که از نظر زمانی نیز برای سخنرانی‌تان برنامه‌ریزی داشته باشید و قبل از آغاز کار، مطلع باشید که برای تشریح هر یک از بخش‌های آن، چقدر زمان صرف می‌کنید؟

در فرایند آمادگی برای سخنرانی، از کار کردن روی زبان بدنتان هم غافل نشوید و اطمینان حاصل کنید که زبان بدن با محتوای حرف‌هایی که می‌زنید، مطابقت و تناسب کافی داشته باشد.

۱۸٫ از تکرار کردن نترسید

اگر احساس می‌کنید عبارات یا نکاتی در حرف‌هایتان وجود دارند که لازم است آن‌ها را ملکه ذهن مخاطبان کنید، از تکرار این نکات و عبارات نترسید. اتفاقاً یکی از مهم‌ترین نکات سخنرانی در جمع، تکرار کردن است. تکرار چندباره‌ی یک عبارت نافذ و قدرتمند در مقایسه با استفاده از کلماتِ پرکننده مکث، روی شنونده تأثیر به‌مراتب بیشتری دارد.

قبل از شروع سخنرانی، نکته یا ایده اصلی حرف‌هایتان را در یک جمله گیرا بگنجانید و آن جمله را در طول سخنرانی بارها و بارها تکرار کنید.

نکات کلیدی سخنرانی

۱۹٫ از تکنیک‌های به یادسپاری استفاده کنید

همان‌طور که در چهارمین مورد از نکات سخنرانی در جمع گفتیم شما باید از طریق تمرین، آمادگی خوبی برای ارائه پیدا کنید و به یادسپاری محتوای سخنرانی از مهم‌ترین بخش‌های کار است. برای این منظور تکنیک‌های مختلفی وجود دارند که برخی از بهترین آن‌ها عبارت‌اند از:

 ساخت قصر حافظه

 ترسیم نقشه ذهنی

بلند خواندن محتوای سخنرانی

 تجزیه اطلاعات

ضبط صدا و شنیدن آن

استفاده از قاعده ۲۰- ۲۰- ۲۰

استفاده از یک یا چند تکنیک فوق در حفظ متن سخنرانی تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد و متعاقباً فرایند یادآوری محفوظات را تسهیل می‌کند که در فرصت مناسب به تشریح دقیق هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. البته استفاده از برگه‌ی حاوی یادداشت‌ها و سرفصل‌های کلیدی بحث نیز کمک می‌کند تا بیان هیچ نکته مهمی را فراموش نکنید.

۲۰٫ از سخنرانی‌تان یک نسخه دیجیتالی تهیه کنید

علاوه بر نسخه‌های چاپی که حاوی نکات و بخش‌های کلیدی سخنرانی‌تان هستند و آن‌ها را بین حاضران جلسه توزیع می‌کنید، حتماً از جلسه سخنرانی یک نسخه دیجیتالی هم تهیه کنید تا افرادی هم که در جلسه حضور ندارند بتوانند بعداً آن را مشاهده کنند. به این ترتیب، به‌آسانی می‌توانید فایل اجرایتان را به‌صورت کامل یا گزیده در وبلاگ و همین‌طور کانال‌ها و صفحاتی که در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین دارید، با دیگران به اشتراک بگذارید. این یک ایده عالی برای افزایش سطح دسترسی تعداد بیشتری از مخاطبان به محتوای سخنرانی شماست. در این صورت می‌توانید بازخوردهای بیشتری بگیرید و به‌واسطه آن‌ها، با تقویت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف، ارائه‌های بهتری در آینده داشته باشید.

کلام پایانی

آنچه خواندید، گلچینی از مهم‌ترین نکات سخنرانی در جمع بود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید طی یک بازه زمانی منطقی، به یک سخنران ماهر تبدیل شوید. در انتها باز هم یادآوری می‌کنیم که برای افزایش مهارت، باید صبور باشید و تا می‌توانید تمرین کنید. توجه به تکنیک‌ها و نکات این مقاله و عمل کردن به آن‌ها، مسیر موفقیت را برایتان کوتاه‌تر می‌کنند.

آیا موارد دیگری را هم درباره نکات سخنرانی در جمع در ذهن دارید؟ اگر این‌طور است، خوشحال می‌شویم آن‌ها را با ما در میان بگذارید،در پایان از توجه شما همراهان گرامی و همچنین مطالعه این مقاله از سایت  سخن امید سپاسگزارم . به شما پیشنهاد می کنم مقاله انتقاد از خود به قلم استاد امید خیریه را مطالعه کنید.

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments