چگونه سخنرانی خود را آغاز کنیم؟

چگونه سخنرانی خود را آغاز کنیم؟

در این مقاله توجه شما را  به ارائه جملاتی برای شروع سخنرانی جلب میکنم. معمولا اولین جملاتی که می‌توانیم در شروع سخنرانی بگوییم به چند دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • شعر
  • نام خدا
  • آیه و یا حدیث
  • جمله ای زیبا

یکی از بهترین کارها اینست که شما جمله آغازین سخنرانی خود را متناسب با محتوای آن در نظر بگیرید. مثلا اگر سخنرانی شما راجع به سفر است جمله­ ای بکار ببرید که مرتبط با سفر باشد. مثل این بیت از شیخ اجل، سعدی:

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی                                 صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی

 

یا مثلاً اگر موضوع شما در رابطه با نویسندگی است، می‌توانیم از چنین شروعی استفاده کنیم:

به نام خداوند لوح و قلم                          حقیقت نگار وجود و عدم

 

بنابراین اولین اصل برای انتخاب جملاتی برای شروع سخنرانی، یافتن تناسب و ارتباط با موضوع سخنرانی، مخاطبان سخنرانی، شخصیت سخنران، محیط سخنرانی، حال و هوا و زمان آن است.

شروع سخنرانی با نام خدا یا با سلام؟

اکنون شاید سوال شما این باشد که آیا باید سخنرانی را با نام خدا شروع کرد یا با سلام؟  در جواب باید گفت که  کتاب‌های آموزش سخنرانی به زبان انگلیسی فقط گفتن سلام بسیار کوتاه را کافی میدانند. اما  در کشور ما وضع به گونه ای دیگر و بسیار متداول است که سخنرانی‌ها نه تنها با نام و یاد خداوند متعال آغاز می‌شوند، بلکه عموماً مقدمه طولانی نیز دارند. این که سخنرانی را با یادی از خداوند آغاز کنیم بسیار زیباست اما باید از گفتن مقدمات طولانی و غیر مرتبط جداً خودداری کنیم. معمولاً پس از بیان شعر، آیه، حدیث و … سلام به مخاطب، یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای شروع سخنرانی، استفاده از آیه و یا آیاتی از قران کریم است.

 

شروع سخنرانی با شعر از روش‌های متداول است که اگر به خوبی صورت بگیرد می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. یکی دیگر از روش‌های شروع سخنرانی، شروع بسیار ساده سخنرانی است. یعنی به جای این که به دنبال جملاتی برای شروع سخنرانی باشیم با یک به نام خدا و سلام بسیار ساده صحبتمان را آغاز کنیم. البته به نظر من تا زمانی که سبک خودمان را برای شروع سخنرانی پیدا نکرده ایم،  بهتر است از جملاتی خاص برای شروع سخنرانی استفاده نکنیم.  یکی دیگر از روش‌های متداول در سخنرانی، رفتن سر اصل مطلب است. یعنی بدون هیچ جمله خاصی ناگهان سخنرانی را شروع کنیم و جملاتی را برای شروع سخنرانی مد نظر نداشته باشیم و مستقیم به بیان صحبت بپردازیم. که البته این روش، مهارت زیادی میطلبد.

 

سخنرانی خود را با سؤالی که ذهن مخاطب را درگیر کند شروع کنید

  • مثلا آیا تاکنون شبها به ستاره ها نگاه کرده اید؟
  • آیا تاکنون خود را بوسیده اید؟
  • جند بار در روز صورت و اندام خود را در آینه میبینید؟

   

شوخی یا جوک

  • آیا خانمهایی که در سالن هستند میدانند شب گذشته همسرشان از ساعت ۸ الی ۹ کجا بوده است؟

 

تصویر سازی

  • تجسم کنید همین حالا بلیط پرواز به استانبول را برنده شده اید.
  • تصور کنید شما کودکی هستید که همراه با والدینتان به شهر بازی رفته اید.

 

اشاره به یک اتفاق:

مثلا سرمای شدیدی که حدودا سه سال پیش در بهمن ماه کل کشور را فرا گرفت.

 

بیان داستانی جذاب:

شما میتوانید بخشی از زندگی خود یا اطرافیانتان را با مخاطب به اشتراک بگذارید.

 

چرایی سخنرانی:

  • چرا باید مخاطب به صحبتهای شما گوش بدهد؟
  • از این طریق چه مشکلی از او حل میشود؟
  • چه ارزشی به او اضافه میشود؟

همه‌ی این شروع‌ها برای سخنرانی باعث ایجاد ارتباط با حاضرین و توجه آنان میشود. یک شروع عالی به شما کمک می‌کند تا بر روی سخنرانی خود مسلط شده و از ابتدا بدرخشید.

بنابراین به خاطر داشته باشید سخنرانی را با قدرت و اطمینان شروع کنید. خودتان باشید و عبارت خوبی برای شروع  بکار ببرید. موفق باشید.

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments