چطور انگیزه خودمان را بالا ببریم؟

چطور انگیزه خودمان را بالا ببریم؟

لیستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید

زمانی که کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، پیشنهاد من تهیه یک لیست است. لطفاً لیستی از کارها تهیه کرده و به ترتیب اولویت انجام داده و کنار آن علامت بزنید. تهیه لیست و علامت زدن در کنار کاری که انجام شده است به شما تعداد کارهای انجام شده را نشان خواهد داد. به تدریج با مشاهده تعداد کارهایی که توسط خودتان انجام شده است و بالطبع موفقیت در آنها احساس موفقیت در شما بوجود آمده و پیامد آن هم، افزایش انگیزه در انجام کارها خواهد بود.

 

 ذهنتان را خالی کنید

غم، اضطراب و افسردگی می توانند بر ما تأثیرگذار باشند و حتی در کارهای ما اختلال ایجاد کنند. اگر روزها یا ساعات بسیار شلوغی داشته اید، لحظات یا ساعاتی را به خود اختصاص دهید. به پیاده روی بروید، مشغول صحبت کردن با یک دوست شوید یا نوشیدنی برای خود درست کرده و یا به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید. این کار ها باعث تجدید انرژی و انگیزه در شما خواهد شد.

 

برای یک یا دو ساعت از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید

معمولاً  روزانه افراد  ساعاتی را مشغول وب گردی، جستجو در اینستاگرام و ….. می شوند. باید گفت که این کار به مقدار زیاد باعث بر هم خوردن تمرکز شده و به مقداری تمرکز و انگیزه ما را برای انجام وظایف سخت می کند.

 

 محل کارتان را تمیز و مرتب نگه دارید

شما هر شغلی که داشته باشید، یک اتاق یا یک میز یا حتی یک آشپزخانه میتواند محل کار شما باشد. پس تمیز نگه داشتن و مرتب نمودن اشیاء و لوازم در محل کار به میزان زیادی باعث افزایش انگیزه و ادامه دادن کار می شود. وقتی آشپزخانه ای کثیف و نامرتب دارید، آیا انگیزه ای برای کار در شما خواهد ماند؟ یا وقتی میز کار نامرتب و شلوغی دارید؟ ظرف میوه هایی که شب قبل خورده اید به همراه پوست میوه ها با یک منظره بد روی میزتان خودنمایی میکند. در این صورت تمایل به انجام کار خواهید داشت؟

 

با افراد با انگیزه و پر انرژی معاشرت کنید

قطعا در بین اطرافیان شما کسانی هستند که از سطح انرژی و انگیزه بالایی قرار دارند. معاشرت با آنان و تبادل نظر و تبادل افکار میتواند بخشی از انرژی از دست رفته تان را به شما برگرداند.

 

روی هدف خود متمرکز شوید

اینکه شما مرتب در ذهنتان به دنبال هدفی باشید و بدانید که چرا قصد رسیدن به آن را دارید به شما انگیزه خواهد داد. هدف گذاری در زندگی یکی از مهمترین مراحل بشمار می رود. پس اگر شما آدمی بی هدف باشید قطعاً انگیزه ای هم در زندگی و کارها نخواهید داشت.

آیا در انجام کار می ترسید؟

شاید مجبور هستید کاری را به انجام برسانید ولی می‌­ترسید. انجام این کار را به عقب می‌­اندازید چون در حقیقت آن کار را دوست ندارید.  اعتماد به نفس پایینی دارید و از اینکه از منطقه‌ی امن خود خارج شده و خود را به چالش بکشید دچار ترس و هراس شده اید.

 

 وقتی از انجام کاری می­‌ترسید، برنامه‌­ریزیتان بنحوی باشد نتوانید از زیر آن شانه خالی کنید

فرض کنید که تصمیم به نوشتن گرفته اید. برای اینکه بتوانید بر تنبلی خود غلبه کنید، همیشه قلم و دفتر روی میز کار یا یا کنار مبلتان قرار دهید تا هر وقت چشمتان به آنها خورد، اشتیاق نوشتن در شما زنده شود. برای انجام بهتر کار می توانید در یک گروه نویسندگی عضو شده و با یکدیگر به رقابت بپردازید.

 

 وقتی خسته‌اید، مواظب سلامتی خود باشید

بعضی روزها، اجازه استراحت به خود بدهید. بعضی روزها را به فعالیتهای ورزشی اختصاص دهید. چون گاهی اوقات با دور شدن از فضای کار و کمی تنوع، حالتان بهتر می‌شود. به عادت‌های اخیرتان توجه کنید.  آیا استراحت کافی داشته‌اید؟ غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف کردید به چه صورت بوده است؟ آیا درگیر بیماری خاصی بوده اید؟ حواستان باشد برای پیشبرد اهداف، اول باید به سلامت جسم رسیدگی کرد.

 

سعی کنید در مسیر ثابت قدم بمانید

وقتی برای رسیدن به هدفی، برنامه‌ریزی می‌­شود، معمولا در اول راه انگیره ما بالاست. چون در آن زمان به نتایج مثبت و دل انگیز آخر کار فکر می کنیم و شور و اشتیاق و افکار مثبت به سراغمان می­‌آیند. پس باید در طول مسیر هم دیدن نتیجه کار و شور و شوق را مدام در ذهن خود تداعی کنیم.

شاید اواسط راه سخت­‌ترین قسمت راه باشد چون تقریباً هیجان اولیه از بین رفته، و باید برای رسیدن به هدف نهایی راه زیادی را طی کرد. در اواسط مسیر متوجه می شویم که برای اتمام راه کلی باید وقت و انرژی بگذاریم. خب این موقع است که ناامید می شویم و شاید هوس برگشت کنیم.

پس وقتی در این شرایط هستید به علت ورودتان به مسیر فکر کنید. چون پیدا کردن چراها می تواند انرژی و انگیزه دوباره ای به ما بدهد.

بد نیست این حرف کنفُسیوس، فیلسوف چینی، را هم آویزه گوش کنیم: «مهم نیست چقدر کند حرکت می‌کنید، مهم این است که از حرکت کردن باز نایستید.» هنگامی که در اواسط راه هستید سعی کنید راه را ادامه دهید هر چند که گامهایتان کوچک و آهسته باشد.

 

 کار را با قدمهای کوچک آغاز کنید

پس با قدم‌­های کوچک به  سمت هدف حرکت کنید. با استقامت و استواری  مسیر را ادامه دهید. هر چند که راه رسیدن به هدف پر از پستی و بلندی باشد. حرکت رو به جلو باعث می شود تا بر ترس‌­های خود غلبه کرده، از منطقه‌ی امن خارج شده و افکار منفی را از خود دور کنید. هر قدمی که در شرایطِ سخت به سمت جلو برمی­‌دارید کمک می­‌کند تا حس اعتماد و توانمندی در شما تقویت شود .

منابع: بیتوته و چطور

 

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments