خاطرات بد را فراموش کنیم

خاطرات بد را فراموش کنیم

گاهی در زندگی اتفاقاتی را تجربه می‌کنیم که زخم عمیقی بر روحمان وارد می‌کنند. این اتفاقات می‌توانند عواقب ناخوشایندی را بر سلامت روان‌مان برجا بگذارند. به نظر شما چطور می‌توان خاطرات بد را فراموش کرد و از آنها گذشت؟ در این نوشته قرار است در مورد فراموش کردن خاطرات بد گذشته با شما صحبت کنیم. با ما در سخن امید همراه باشید تا با تکنیک‌های مربوط به فراموشی خاطرات بد گذشته آشنا شوید.

چرا باید خاطرات بد را فراموش کنیم؟

همه ما در زندگی با اتفاقات ناخوشایندی روبه‌رو شده‌ایم که تاثیر عمیقی بر روح و روان‌مان باقی گذاشته‌اند. اتفاقات بد، تاثیر عمیق‌تری نسبت به خاطرات خوب در ذهن‌مان باقی می‌گذراند و گاهی منجر به ایجاد مشکلات روحی می‌شوند.

تاثیر منفی خاطرات بد، حتی زمانی که به یاد آنها نیستیم هم وجود دارد. شاید برایتان پیش آمده باشد که بودن در مکانی، یا موقع خاصی از سال بدون آنکه خودتان بدانید چرا، حالتان را بهم می‌ریزد. وقتی عمیق‌تر فکر می‌کنید یادتان میآید که قبلا در زمان یا مکان مشابه، تجربه‌ای تلخ و ناراحت کننده داشته‌اید.

اگر خاطرات بد فراموش نشوند، مانع از رشد و حرکت ما و عدم احساس آرامشمان خواهند شد. تجربیات منفی از شکل‌گیری تجربه جدید و لذت بردن از موقعیت‌های بعدی جلوگیری خواهد کرد. مادامی که ما در خاطرات منفی ذهن‌مان گیر کنیم، نمی‌توانیم حال و آینده خوبی داشته باشیم؛ چرا که در گذشته مانده‌ایم. بنابراین می‌توان گفت رهایی از خاطرات بد و منفی، نه یک امتیاز که یک الزام است.

شاید فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» را دیده باشید. بسیاری از ما هنگام دیدن این فیلم، دلمان خواسته است فناوری پاک کردن بخش خاصی از خاطرات واقعی باشد. اما آیا واقعا لازم است همه خاطرات بد را فراموش کنیم؟ اصلا به نظر شما فراموش کردن یک خاطره یا پاک کردن کامل آن از مغز امکان‌پذیر است؟

آیا می‌توانیم خاطرات بدمان را فراموش کنیم؟

نمی‌توان انکار کرد که تاثیر خاطرات منفی بسیار عمیق است. گاهی به یاد آوردن یک خاطره تلخ آنقدر عمیق ناراحت‌مان می‌کند که به خاطرش اشک می‌ریزیم. اما نکته اینجاست که ما هرچقدر هم که تلاش کنیم، نمی‌توانیم خاطرات‌مان را به‌صورت کاملا فراموش کنیم.

نکته این است که ما باید یاد بگیریم حس منفی خاطرات بد را از خودمان دور کنیم و آنها را به یک خاطره عادی تبدیل کنیم. خاطره‌ای که به یاد آوردنش ما را دچار احساسات شدید نخواهد کرد.

درواقع فراموش کردن خاطرات بد به معنای پاک کردن آن نیست. فراموش کردن خاطرات بد یعنی قبول کردن آنچه که اتفاق افتاده است و پذیرفتن هرآنچه که انجام داده‌ایم. وقتی می‌توانیم ادعا کنیم که خاطره بدمان را فراموش کرده‌ایم که اگر به عقب برگردیم، باز هم همان مسیر را طی خواهیم کرد و بپذیریم که نمی‌توانیم آنچه که به وقوع پیوسته است را تغییر دهیم.

اگر به چنین احساسی دست پیدا کردیم و درمورد خاطرات بد گذشته‌مان به چنین بینشی رسیدیم، می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که ما موفق شده‌ایم خاطرات بدمان را فراموش کنیم.

چطور باید خاطرات بد را فراموش کرد؟

تکنیک‌های زیادی برای فراموش کردن خاطرات بد و احساسات منفی نسبت به آنها وجود دارد. گاهی این تکنیک‌ها بسیار تخصصی هستند و باید در کلینیک‌های روانکاوی انجام بگیرند.

هیپنوتیزم، مثال خوبی برای تکنیک‌های کلینیکی است. اما خبر خوب اینکه خودتان می‌توانید با انجام کارهای روتین و ساده‌ای در خانه خودتان، خودتان را از شر خاطرات منفی خلاص کنید. در ادامه تکنیک‌های مربوط به پاک کردن احساسات منفی نسبت به خاطرات بد را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

 قدم اول؛ هرآنچه که خاطرات بد را به ذهن‌تان یاداوری می‌کند، از بین ببرد.

دیدن اشیائی که شما را به یاد خاطرات بدتان می‌اندازد یکی از موثرترین عوامل مرور چندباره خاطرات و یادآوری خاطرات منفی است. برای پاک کردن ذهنتان از افکار منفی، نیاز است که ابتدا محیط بیرونی‌تان را پاک کنید.

پس صبر نکنید! بهترین کاری که می‌توانید برای خودتان انجام بدهید این است که آثار خاطرات بد را از اطراف‌تان پاک کنید. اگر خاطره بد شما از یک رابطه تمام شده است، هر عکس و یادگاری و نشانه‌ای که می‌تواند شما را به یاد آن بیندازد از بین ببرید.

قدم دوم؛ گذشته را شخم نزنید

سعی کنید به خاطرات بدتان بها ندهید. اگر خاطره‌ای منفی به ذهنتان آمد و نمی‌توانید خودتان را در مقابل احساسات منفی که به ذهنتان هجوم آورده‌اند حفظ کنید، آن را رها کنید. هرچه بیشتر به افکار منفی و تجربه‌های بد زندگی‌تان توجه کنید، آنها را بزرگتر کرده‌اید. گاهی مرور مداوم این خاطرات باعث افسردگی در فرد خواهد شد. بنابراین یکی از راهکار های ضد افسردگی در این مواقع مرور نکردن خاطرات بد و منفی است.

بهتر است زمانی که در معرض هجوم این افکار قرار می‌گیرید خودتان را مشغول به سرگرمی‌های دیگر کنید. سعی کنید وقت‌تان را در جمع دوستان یا خانواده بگذرانید یا به فعالیت مورد علاقه‌تان بپردازید. از هر کاری که می‌تواند ذهن‌تان را از هجوم خاطرات منفی فراری دهد دریغ نکنید. انجام یوگا و مدیتیشن کمکی بزرگ برای آرامش یافتن در زندگی است.

قدم سوم؛ جای خاطرات منفی را با خاطرات خوش پر کنید

یکی از راه‌های مفید فراموش کردن خاطرات منفی، ساختن خاطره‌های خوب جدید است. باید ذهنتان را از تجربه‌های جدید پر کنید تا دیگر جایی برای خاطرات منفی گذشته نداشته باشد. می‌توانید به سفر بروید، با دوستان‌تان تفریح کنید یا برای خودتان سرگرمی‌های جدید خلق کنید.

یادگیری مهارت‌های جدید می‌تواند درصد زیادی از توجه ذهن‌تان را به خودش اختصاص دهد. اینطوری کمتر وقت می‌کند به خاطرات منفی گذشته سر بزند و از آنها سراغ بگیرد.

قدم چهارم؛ یک بار برای همیشه سنگ‌هایتان را وا بکنید

گاهی نیاز است که به جای انکار احساسات منفی نسبت به خاطرات بد، یک بار برای همیشه به آنها فکر کنیم و با خودمان مرورشان کنیم. اگر نیاز است که برای تجربه‌ای تلخ اشک بریزید، به صورت تمام و کمال برایش عزاداری کنید. اگر نیاز است خودتان را سرزنش کنید، این کار را انجام بدهید. نگذارید احساسی دررابطه با تجربه منفی گذشته‌تان سرکوب شده باقی بماند.

اما بعد از آن دیگر به تجربه منفی‌تان فکر نکنید. سعی کنید دیگر سراغی از آن نگیرید. چرا که گذشته‌ها واقعا گذشته است و دیگر کاری از دست شما برنخواهد آمد.

قدم پنجم؛ خودتان را از محیط‌های خاص دور کنید

اگر بودن در محیطی خاص خاطرات بد گذشته را به خاطرتان می‌آورند، خودتان را از آن محیط‌ها دور کنید. گاهی کنترل احساسات از قدرت ما خارج می‌شود و بهترین کاری که می‌توان انجام داد پاک کردن صورت مساله است. سعی کنید تا زمانی که با خودتان و احساسات‌تان کنار نیامده‌اید، از قرار گرفتن در هر شرایط و محیطی که می‌تواند یادآور تجربیات تلخ باشد دوری کنید.

اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی قدرتمند شده‌اید که در محیط مشابه قرار بگیرید، سعی کنید خاطرات خوش جدیدی را در آن رقم بزنید. به احساسات‌ خوب‌تان اجازه دهید جایگزین خاطرات بد شوند و از این جایگزینی عذاب وجدان نداشته باشید. شما حق دارید سرشار از احساسات مثبت باشید.

قدم ششم؛ شکستن زنجیره احساسات منفی

وقتی خاطرات منفی را به یاد می‌آورید، مغز شما به صورت خودکار روی آخرین باری که تجربه برایتان یادآوری شد متمرکز می‌شود؛ نه خود خاطره. به همین دلیل با داشتن احساسات منفی درباره یک خاطره خاص، وارد زنجیره دنباله‌داری از احساسات منفی خواهید شد.

پس اگر نمی‌توانید خاطره‌ای را رها کنید، بهترین کار تعدیل کردن احساسات منفی نسبت به آن خاطره است. برای رهایی از شر احساسات منفی درباره تجربه‌ای خاص باید این زنجیره را قطع کنید. کافیست یکی دوبار بعد از به یاد آوردن تجربه منفی‌تان، احساسات بد و سرکوب‌گرانه را کنار بگذارید. خواهید دید که کم‌کم احساس‌تان تغییر می‌کند و دیگر مانند گذشته آزار دهنده نخواهد بود.

قدم هفتم؛ از احساسات منفی‌تان حرف بزنید

گاهی می‌توانید با بیان احساس منفی‌تان نسبت به خاطره‌ای خاص، خودتان را از شر حس منفی خلاص کنید. صحبت و دردودل برای کسانی که عمیقا دوست‌تان دارند یا با آنها احساس نزدیکی و راحتی می‌کنید، می‌تواند بسیار موثر باشد. صحبت کردن از احساسات منفی، درصد زیادی از بار و فشار وارده بر ذهن و روان‌تان را کم می‌کند.

قدم هشتم؛ از مشاوره متخصصان کمک بگیرید

اگر خودتان نمی‌توانید از پس فراموش کردن خاطرات منفی بر بیایید، بهتر از کمک روانشناسان و روانپزشکان کمک بگیرید. گاهی نیاز است با تکنیک‌های تهاجمی‌تر مانند هیپنوتیزم یا درمان‌های دارویی مشکل‌تان را کنترل کنید. متخصصان می‌توانند کمک موثری برای فراموشی تجربیات منفی گذشته‌تان باشند.

مهم این است که شما هرچه زودتر از شر احساسات منفی‌تان نسبت به خاطره بدتان خلاص شوید. گاهی هرچقدر که این احساسات ادامه‌دارتر شوند، آسیب بدتری به روح و روان شما وارد خواهند کرد. باید یادبگیریم که چگونه تفکر مثبت داشته باشیم و از کنار خاطرات نفی بهراحتی عبور کنیم.

باور داشته باشید تجربیات منفی، هرچقدر هم که شدت داشته باشند، قابل فراموشی و کمرنگ شدن هستند. کافیست کمی صبور باشید و خودتان را بپذیرید. از خودتان توقع نداشته باشید که یک شبه تجربه منفی را از ذهنتان پاک کنید. این فرآیند قدم به قدم با صبر و حوصله شما انجام خواهد شد. از خودتان ناامید نشوید و ادامه دهید.

در پایان از توجه شما همراهان گرامی و همچنین مطالعه این مقاله از وبسایت سخن امید سپاسگزارم.

مقاله های مرتبط :

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments